Verdigrunnlag viktigere enn profitt for omdømme

Selskapets formål og verdigrunnlag er mer enn tre ganger så viktig som selskapets finansielle resultater. Det kommer frem i en fersk nordisk undersøkelse, Purpose & Performance Index, gjennomført av kommunikasjonsbyrået Burson-Marsteller.

Norske forbrukere er mer opptatt av åpenhet om verdier og forretningsmål, enn forbrukere i de andre nordiske landene.

Tine har best omdømme i hele Norden, viser undersøkelsen. Tine nyter høyere tillit enn noe annet norsk selskap, og selskapet oppfattes å bidra positivt til samfunnet i langt større grad enn de andre selskapene i undersøkelsen. I tillegg scorer Tine høyt på leveranse av kvalitetsprodukter og tjenester.

Immaterielle verdier er viktig for forbruker

Nordiske og internasjonale selskaper er rangert etter omdømme og undersøkelsen skiller mellom kategoriene Purpose og Performance, dvs. selskapers samfunnsmessige betydning sett opp mot økonomiske resultater. Den viser blant annet at samfunnsansvar, lederposisjonering og riktig bruk av sosiale medier oppfattes som viktige deler av selskapers arbeid.

Norsk Tipping gjør det også bra i undersøkelsen, og kommer spesielt godt ut på Purpose, fordi de blir oppfattet som ett selskap som bidrar positivt til lokalsamfunnet.

Toppsjefer må være synlige

Statoil oppfattes som selskap med et sterkt og tydelig lederskap, noe norske forbrukere er mer opptatt av enn forbrukere i resten av Norden. Hele 50 prosent av nordmenn mener at administrerende direktør skal ha en sterk ekstern profil.

– Tydelig ledelse skaper tillit, troverdighet og autoritet. Ikke bare er tydelig kommunikasjon og lederskap viktig internt i organisasjonen, men det er også viktig å by på seg selv i den eksterne kommunikasjonen, sier administrerende direktør i Burson-Marsteller Norge Morten Pettersen.

Bedrifter blir verdsatt ikke bare på bakgrunn av de økonomiske resultater og utbytte som blir gitt ut til aksjonærer, men også en annen mindre håndfast variabel. Undersøkelsen kaller denne for Purpose, som er et bredere begrep enn Corporate Social Responsibility (CSR).

– Våre undersøkelser bekrefter at det å ha en tydelig definert samfunnsmessig profil hjelper å bygge tillitt i tillegg til at det gir ett konkurransefortrinn, sier Pettersen.

Tidligere undersøkelser fra Burson-Marsteller har også vist at børsnoterte selskaper som scorer høyt på begge variabler, gjør det bedre i både oppgangstider og nedgangstider i forhold til sine konkurrenter.

Purpose & Performance Index

Arla Foods A.m.b.a

KONE

Volvo

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Morten Pettersen, administrerende direktør Burson-Marsteller Norge
E-post: Morten.Pettersen@bm.com

Om undersøkelsen Nordic Reputation Survey er en undersøkelse som er gjennomført av PSB for Burson-Marsteller blant 4000 privatpersoner i Norge, Sverige, Danmark og Finland i perioden 28. juli – 15. august 2014. Et landsrepresentativt utvalg på 1000 respondenter per land er spurt i undersøkelsen. Om Penn Schoen Berland Penn Schoen Berland (PSB) er et globalt forskningsbasert konsulent- og analyseselskap. PSB sin virksomhet omfatter over 200 konsulenter og selskapet har kapasitet til å gjennomføre markedsundersøkelser og -analyser i over 90 land. Ler mer om PSB på www.psbresearch.com. Om Burson-Marsteller Burson-Marsteller (B-M) er et av verdens største kommunikasjonsbyråer med 156 kontorer i 110 land over hele verden. B-Ms er et sømløst selskap med et globalt analyseverktøy, felles metodikk og it-plattform. Innenfor B-Ms nordiske nettverk (www.bmnordic.com) jobber mer enn 100 rådgivere i fire land. Burson-Marsteller Oslo har siden oppstarten for 36 år siden vært blant de ledende kommunikasjonsbyråene i Norge. B-M tilbyr strategisk rådgivning innenfor blant annet medie- og krisehåndtering, samfunns- og myndighetskontakt, holdningskampanjer, finansiell kommunikasjon, merkevarebygging, markedskommunikasjon og intern kommunikasjon. B-M er en del av Young & Rubicam Group som eies av WPP (NASDAQ: WPPGY), verdens største kommunikasjonskonsern, med tjenester innenfor reklame, kommunikasjon og PR, analyse, medierådgivning, merkevarebygging mm. Les mer om B-M på www.burson-marsteller.no og www.bm.com.