Spekter-forhandlingene i gang

I dag gikk startskuddet for årets forhandlinger i Spekter. Unio overleverte i går sine krav i A-forhandlingene. Dermed er startskuddet for Unio sine 47.200 medlemmer i Spekter gått.

–  Unio har forventinger til dette oppgjøret og vi mener det er rom for å komme oss i møte, sa forhandlingsleder Eli Gunhild By i Unio, da kravet ble overlevert.

Kravene i A-forhandlingene er for Unios del ikke økonomiske, men handler primært om å legge til rette for lokale forhandlinger og avtale frister for B-delsforhandlinger i de ulike virksomhetene som ikke er helseforetak. Eventuelle lokale forhandlinger i helseforetakene avtales senere.

Dette er medlemstallene i de ulike forbundene i Spekter sine virksomheter:

Norsk Sykepleierforbund (38.709)

Radiografforbundet (2.520)

Fysioterapeutforbundet (1.607)

Forskerforbundet (1.401)

Utdanningsforbundet (1.100)

Akademikerforbundet (797)

Ergoterapeutforbundet (670)

Det norske maskinistforbund (301)

Presteforeningen (73)

Bibliotekarforbundet (19)

Det norske Diakonforbund (7)