Sparebanken Vest-kunder «ga vekk» over 50 millioner kroner ved kortbruk i utlandet

Den norske kronens styrke eller svakhet mot andre valutaer kan man ikke påvirke. Men valgene man selv tar i betalingsøyeblikket i restauranten på Kreta, på leiebilkontoret i Barcelona eller ved uttak i minibanken i Berlin, påvirker absolutt sluttsummen man til slutt betaler fra konto.
UTSPEKULERTE METODER: Utenlandske minibanker benytter blant annet farger og ikonplassering for å lede kortbrukere til å velge norske kroner. Tallene i denne illustrasjonen er fra en transaksjon ved en minibank på en tysk flyplass den 17. juni 2016. Ved å velge norske kroner «tapte» kunden 102,40 kr på et uttak på 100 euro. Minibanken ga en vekslingskurs på 10,6170, mens offisiell Visa-vekslingskurs den dagen var 9,4279. Margin i prosent over Visakurs (hensyntatt bankens valutapåslag) er 11,2 %.   (Grafikk: Sparebanken Vest/Colourbox)
UTSPEKULERTE METODER: Utenlandske minibanker benytter blant annet farger og ikonplassering for å lede kortbrukere til å velge norske kroner. Tallene i denne illustrasjonen er fra en transaksjon ved en minibank på en tysk flyplass den 17. juni 2016. Ved å velge norske kroner «tapte» kunden 102,40 kr på et uttak på 100 euro. Minibanken ga en vekslingskurs på 10,6170, mens offisiell Visa-vekslingskurs den dagen var 9,4279. Margin i prosent over Visakurs (hensyntatt bankens valutapåslag) er 11,2 %. (Grafikk: Sparebanken Vest/Colourbox)

- Våre kunder kan påvirke prisen på valuta i betalingsøyeblikket både ved uttak i minibank, kjøp i butikk og handel på nett. Dessverre ser vi fremdeles at altfor mange gir ris til egen lommebok ved å velge å betale i norske kroner i utlandet. All erfaring viser at man da får en dårligere vekslingskurs enn om man velger lokal valuta og benytter kortselskapets offisielle vekslingskurs. En relativt konservativ beregning gjort av Sparebanken Vest basert på 1.500 minibanktransaksjoner i utlandet forteller at våre kunder i 2015 unødvendig ga fra seg totalt over 50 millioner kroner ved bruk av kort i utlandet, sier informasjonssjef i Sparebanken Vest, Lars Ove Breivik.

Blant bankens kunder er det spesielt reisende til Sverige og Storbritannia som oftest velger å betale i norske kroner.

Utspekulerte metoder i minibanker
- Menystrukturen i mange utenlandske minibanker er nøye designet for å lede brukere til å velge den valutaen eieren av minibanken vil tjene mest penger på. Dette er metoder vi kjenner igjen fra klassisk spillteori, såkalt ‘nudging’. Eksempelvis er det nærliggende å anta at man ved uttak i en minibank er mer tilbøyelig til å trykke på en grønn knapp enn en rød knapp hvis man ønsker en «trygg utbetaling til mest gunstig pris». Farger, skriftstørrelse, plassering av tekst og grafiske elementer som flagg benyttes i økende grad i utenlandske minibanker for å lede brukere i en bestemt retning, forklarer Breivik.

- Jeg vil ikke betegne det som svindel, men at det er ganske utspekulert er det ingen tvil om. Her må kundene uansett være våkne og bevisste. Så rådet er å ikke la seg ukritisk forføre av verken norske flagg eller annen staffasje, men alltid se etter alternativet som lar deg velge lokal valuta selv om det skulle være det mest stusselige ikonet på skjermen, påpeker informasjonssjefen i Sparebanken Vest.

Store forskjeller i vekslingskurs
I mange tilfeller utgjør differansen i vekslingskursen ganske mye i både kroner og prosenter. En forskjell i margin på rundt 10 prosent er ikke uvanlig. Da kaster man altså vekk 100 kroner på et uttak på 100 Euro. Vekslingskursene ved belastning i norske kroner viser store variasjoner fra minibank til minibank, og det er også tegn på geografiske forskjeller.

- Sparebanken Vest har ikke gjort vitenskapelige analyser på dette, men vi gjør oss likevel noen betraktninger basert på data fra 1.500 transaksjoner med debetkort utstedt av banken. Vi ser at minibanker på større trafikk-knutepunkt som flyplasser og buss- og jernbanestasjoner gir generelt dårligere vekslingskurs. Og desidert dårligst kurs finner man tilsynelatende i minibanker i nærheten av bagasjehenting/tapt bagasje på flyplasser. Minibanker i tilknytning til bankfilialer synes generelt å gi mer «edruelige» vekslingskurser enn frittstående minibanker i for eksempel butikker, barer og restauranter, forteller Breivik.

- Men uansett hvor man er, og hvilken minibank man velger, vil man i 99,99 av 100 tilfeller få en bedre vekslingskurs ved å velge å bli belastet i lokal valuta fremfor i norske kroner. Skal man shoppe etter de billigste minibankene så må det være for å finne en minibank med minst mulig gebyr. Disse gebyrene er som oftest fastbeløp på typisk 10 til 40 kr som eier av minibank tar per uttak uavhengig av beløp, vekslingskurs, hvilket kort kunden har eller bank man har kundeforholdet sitt i, sier informasjonssjef i Sparebanken Vest, Lars Ove Breivik.

Husk også betalingsterminalene
Mange av bankens kunder er heller ikke bevisste på å velge lokal valuta også ved kjøp av varer og tjenester.
- Så selv om servitøren på restauranten i London høflig og galant trykker forbi valgene på betalingsterminalen for deg og kun ber om beløpsgodkjenning, skal du ikke godkjenne betalingen før du hatt fått avklart at belastningen skjer i lokal valuta, avslutter Breivik.

Forbrukerrådet: - Vårt råd er enkelt; velg lokal valuta når du reiser internasjonalt!
Forbrukerrådet anbefaler norske forbrukere å betale for seg i utlandet med lokal valuta. De påpeker at det finnes få gode grunner til å la butikken eller selger få avgjøre valutakursen i din handel.

- Forbrukere bør se på butikkenes og selgernes inntreden som ett ekstra ledd i verdikjeden for betalingen i fremmed valuta. Ett ekstra ledd i verdikjeden innebærer alltid merkostnader og vi legger til grunn at det så godt som alltid er lønnsomt for forbrukere å betale i fremmed valuta når de ferierer i utlandet eller handler på nett. Videre merker vi oss at det er mye kreativitet i å lure kundene til å velge feil. Bruk av norske flagg og advarsler om at du tar et usikkert alternativ ved å velge lokal valuta brer om seg, både i butikk og i minibank, sier Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

################################################

Datagrunnlag:
Tallmaterialet som ligger til grunn for denne saken er basert på et tilfeldig uttrekk av 1.500 minibanktransaksjoner gjort i Europa med debet Visa-kort utstedt av Sparebanken Vest. Uttrekkene er gjort på til sammen 16 ulike transaksjonsdager i april, mai og juni 2016 der belastningen er gjort i norske kroner. Transaksjonens vekslingskurs er så beregnet og sammenlignet med Visas offisielle vekslingskurs på de gitte dagene for å finne «gevinst»/»tap» for kunden ved å ha valgt norske kroner.

Av 1.500 transaksjoner var det 4 tilfeller der det var mest gunstig å ta ut penger i norske kroner. Største marginforskjell mellom offisiell Visa-kurs og brukerstedskurs var 12,4 %.

Sparebanken Vest sitt valutapåslag på 1,75 % er hensyntatt i beregningene slik at sammenligningene er «netto» mot «netto».