Slik feirer Norge Verdens melkedag
Norske bønder skåler i melk
Leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, deltar gjerne i markeringen av Verdens melkedag torsdag 1. juni.
-Jeg er stolt av å kunne si at den norske melken er i en særstilling når det gjelder god smak og kvalitet. I tillegg ligger vi i verdenstoppen når det gjelder dyrehelse og lavt antibiotikabruk, som gir trygghet for forbrukeren i den andre enden.
- Jeg er sikker på at jeg har de norske bøndene med meg når jeg utbringer en skål for Verdens melkedag, sier han.
Og det har han. Bønder over hele landet vil poste bilder der de skåler i melk i løpet av torsdagen. Også industrien er med og markerer dagen med fellesskåler i kantinene og ansatte som poster bilder der de skåler i melk.
Dette er Verdens melkedag
Verdens melkedag er en internasjonal merkedag som ble etablert 1. juni 2001 av FNs mat- og landbruksorganisasjon FAO (Food and Agriculture Organization).
-Dagen skal bidra til mer fokus på det positive ved melk og meieriprodukter. Bakgrunnen er at disse produktene anses som viktige bidrag til den globale folkehelsen, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Hele verden markerer dagen
I år er det en global aksjon på gang der man oppfordrer folk over hele verden til å skåle i melk; raise a glass, ta bilder og poste disse på Facebook og Instagram under #worldmilkday og #melkeskål. På selve dagen torsdag 1. juni vil dette synes på en såkalt Thunderclap der man vil se folk skåle i melk kl. 10 – fra sted til sted.
I forbindelse med årets kampanje er det så langt registrert hele 249 events i 60 land for å feire verdens melkedag. Eventene omfatter alt fra talkshow i Indonesia, sportsaktiviteter i Panama og selfie-kampanje i Sri Lanka til fotokonkurranse på New Zealand og maraton i Afghanistan. Gå inn på linken og se hva som skjer!
En milliard mennesker jobber med melk og meieriprodukter
Råvaren melk videreforedles i dag til en lang rekke ulike produkter. Til sammen er mer enn en milliard mennesker over hele verden involvert i produksjon, distribusjon og salg av melk og meieriprodukter. Vi ser en tendens til at økt urbanisering og globalisering i verden fører til endring i melkekonsummønsteret og en økning i mangfoldet av melkeprodukter. Vi er nå 7,3 milliarder mennesker i verden, og bare det siste året ble det født 100 millioner potensielle nye melkedrikkere.
Kontakter
Ane Køber GuldvikKommunikasjonssjef
Tel:415 06 828ane@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom