Salget skjøt i været etter TikTok-trend
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
I 2023 så man en økning på 14,4 prosent i salget av cottage cheese blant nordmenn. I 4. kvartal isolert så man så mye som en 35 prosent økning, viser salgstall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Det skjedde i kjølvannet av at kreative oppskrifter med nettopp cottage cheese ble svært populære på TikTok.
Det sosiale mediet har over flere år vært en startstrek for globale og nasjonale trender. Gjennom emneknaggen #FoodTok har millioner hentet inspirasjon og informasjon om mat – noe som på slutten av fjoråret altså bidro til å økte salget av særlig cottage cheese i norske butikker.
I 2023 ble det solgt nesten fem millioner kilo cottage cheese, en økning på over 600 000 kilo fra året før.
Folk bruker meieriproduktet i alt fra middager til kaker og til og med iskremer. Årsaken til den store interessen er tilsynelatende at osten har et lavt fettinnhold og mye proteiner, som er særlig bra hvis man trener og ønsker å bygge muskler.
Terese Glemmige Arnesen, ernæringsrådgiver i Melk.no, mener det er positivt for folkehelsen at et slikt produkt øker i popularitet, spesielt blant unge.
- Cottage cheese er utvilsomt et sunt meieriprodukt siden det er magert, proteinrikt og en kilde til blant annet B-vitaminer, kalsium og fosfor. Kostrådene anbefaler oss å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, men det er alt for få som klarer å følge dette rådet. Derfor skal vi være glade hver gang sosiale medier får unge mennesker til å spise sunne matvarer, sier ernæringsrådgiveren.
At matvaren har mange ulike bruksmuligheter, og egner seg like godt alene med frukt og bær som i salater eller stavmikset til en dessert, tror ernæringsrådgiveren også bidrar til at det holder seg relevant.
– At cottage cheese har trendet lenge, handler nok mye om kombinasjonen av sunnhet og at det har så mange bruksmuligheter. Dette treffer godt hos unge mennesker som liker å lage mat på sin egen måte. Dette ser vi også internasjonalt ved at #cottagecheese gir enormt mange treff, sier Glemminge Arnesen i Melk.no.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
Kvinner får dårlig samvittighet av å spise i julen27.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
I en ny undersøkelse kommer det frem at mange kvinner sliter med matskam i høytiden. 2 av 3 kvinner under 45 år sier de får dårlig samvittighet av alt julematen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom