ŠKODA på Paris Motor Show 2018: Sportslig, fremtidsrettet og digital

ŠKODA VISION RS
  • På bilmessen i Paris lar ŠKODA de besøkende ta del i en digital fremtid på merkets stand i paviljong 4
  • ŠKODA VISION RS kombinerer sportslighet og teknologi
  • ŠKODA KODIAQ RS er den først SUVen i ŠKODA RS-familien
  • SPORTLINE og SCOUT er nye modellvarianter tilgjengelig på ŠKODA KAROQ
  • ŠKODA OCTAVIA G-TEC med mer krefter og lenger rekkevidde med CNG-drivlinje
  • ŠKODA AUTO streamer pressekonferansen direkte 2. oktober fra kl 13:00

På bilmessen i Paris presentes ŠKODA ikke bare som både sporty og fremtidsrettet, men også som en tilbyder av fremtidige mobilitetsløsninger.  De inviterer de besøkende til en helt spesiell digital opplevelse fra 2. til 14. oktober. Her kan du blant annet ta del i en fiktiv dag som en avtar, og oppleve fremtidens skreddersydde, digitale mobilitetstjenester.

Med VISION RS-konseptstudiet, tilbyr ŠKODA en sniktitt inn i fremtiden til den sportslige RS-familien. En familie som nå har inkludert sin første SUV – KODIAQ RS. Modellvariantene SCOUT og SPORTLINE blir nå tilgjengelig på kompakt-SUVen ŠKODA KAROQ. I tillegg blir nye ŠKODA OCTAVIA G-TEC mer kraftfull og får lenger rekkevidde, når den kommer med en ny drivlinje som går på komprimert naturgass (CNG).

Utviklingen av ŠKODA AUTO fra å være en ren bilprodusent, til å nå bli et «Simply Clever»-selskap for de beste mobilitetsløsningene, er en viktig del av ŠKODAs 2025-strategi. På bilmessen i Paris fra 2 – 14. oktober demonstrer det tsjekkiske merket hvordan fører og miljø stadig knyttes tettere sammen. På ŠKODA-standen får de besøkende virtuelt oppleve fremtidig teknologi og tjenester som gjør hverdagsmobilitet enkler ved hjelp av mobilitetstjenester utviklet av ŠKODA AUTO sin DigiLab.

Innovative mobilitetstjenester

Den stadig voksende bildelingstjenester HoppyGo, er allerede en av de største bildelingstjenestene i Tsjekkia. Den tilbyr sine brukere en fleksibel mobilitetstjeneste som enkelt og brukervennlig styres fra en app i smarttelefonen. Integrasjonen av Smart Home lar i tillegg brukerne sjekke statusen på Connected-hjemmet sitt fra bilen. ŠKODA-sjåfører kan enkelt få oversikt over flere Smart Home-enheter, blant annet om lysene er skrudd av, eller om vinduene er lukket.

Et blikk inn i fremtiden med ŠKODA VISION RS

ŠKODA VISION RS-konseptet demonstrer hvordan ŠKODA ser for seg fremtidens sportslige RS-modeller, samt fremtiden for kompakte kjøretøy. ŠKODA VISION RS kombinerer sportsligheten fra et nytt, uttrykksfullt designspråk, med fokus på miljø –  med blant annet resirkulert karbonfiber og nye, innovative materialer. I tillegg til karbonfiber, domineres også interiøret av belyst krystallglass.

ŠKODA VISION RS er en ladbar hybrid med en 1,5 liters bensin-motor med 150 hester, og en elektrisk motor som yter 102 hestekrefter. Til sammen leverer de 245 hestekrefter, og tar bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 7.1 sekunder. Den elektriske drivlinjen garanterer god kjøredynamikk og effektivitet. Totalt slipper den sportslige kompaktbilen kun ut 33g CO2per kilometer når både bensin- og elmotoren er i bruk. I tillegg har den en rekkevidde på hele 70 kilometer dersom man kun kjører på strøm. Lithium-ion-batteriet har en kapasitet på 13 kWh, og kan lades både på offentlige ladestasjoner og hjemme i garasjen, samt at bilen også regenererer strøm ved kjøring.

ŠKODA KODIAQ RS er den første SUVen i RS-familen

Den nye ŠKODA KODIAQ RS er allerede snart i produksjon. Det blir den første SUVen i RS-familien, og den første bilen som bærer den nye RS-logoen. ŠKODA KODIAQ RS får også den mest kraftfulle dieselmotoren ŠKODA noen gang har produsert, med 240 hestekrefter. Den satt nylig rekord som den raskeste syv-seters SUVen rundt Nürburgring’s Nordschleife, med en rundetid på 9 minutter og 29.84 sekunder. ŠKODA KODIAQ RS har allerede bevist hva den står for, selv før den har fått sin verdenspremiere i Paris.

ŠKODAs første kraft-SUV viser tydelig sin sportslighet gjennom mange designdetaljer. Blant annet har eksteriøret mange detaljer i sort høyglans, deriblant tak-rails, speilhusene og vinduslistene, i tillegg til den uttrykksfulle radiatorgrillen. Bakenden preges av to synlige enderør under fangeren, og en reflektor som strekker seg langs hele bilens bakside – et velkjent designelement blant ŠKODAs RS-modeller. ŠKODA KODIAQ RS er også den første bilen i ŠKODAs historie som leveres med 20-tommers felger som standard. De røde kaliperene, som sitter på 17 tommer store bremseskiver, kommer tydelig frem takket været Xtreme-felgenes åpne design. I tillegg får den Dynamic Sound Boost som gir kjøreopplevelsen en ekstra dimensjon, ved å komplimentere og raffinere motorlyden. Interiøret har også et sportslig preg, med sportsseter i perforert Alcantara, karbonskinn og et digitalt dashbord.

Med denne kombinasjonen av sportslighet og kraft, skiller KODIAQ RS seg tydelig ut fra de andre ŠKODA-modellene.

ŠKODA KAROQ SPORTLINE med 140-kW besinmotor (190 PS)

Den nye ŠKODA KAROQ SPORTLINE har også en sportslig fremtoning. Den bruksvennlige kompakt-SUVen som ble lansert i 2017, blir når tilgjengelig med denne utstyrslinjen for første gang. Den leveres med en to-liters TSI-motor med 140kW / 190 PS. Designet er ytterligere raffinert med sorte detaljer, og sorte sportsseter i nytt, innovativt materiale med kontrastsømmer i sølv. ŠKODA KAROQ SPORTLINE kommer både med forhjulstrekk og firehjulstrekk.

ŠKODA KAROQ SCOUT er din nye turkamerat

ŠKODA KAROQ SCOUT er den nye, eventyrlystne utgaven i KAROQ-familien. Den nye off-road-utgaven kommer med firehjulstrekk som standard for alle motoralternativene, og et røffere design. Sølvfargede plastelementer sørger for ekstra beskyttelse av bilen både i byen, og i terrenget. Krommede lister rundt grillen og vinduene gir den også et elegant preg. ŠKODA KAROQ SCOUT blir tilgjengelig med både 18- og 19-tommers felger. Interiøret er utstyrt med elementer i sort pianolakk, dekorative striper i mørkt treverk, og setene med nytt materiale og kontrastsømmer. Den leveres med to dieselmotorer, enten 150 hestekrefter eller 190 hestekrefter, samt en 1.5-liters TSI bensinmotor med 150 hestekrefter.

ŠKODA OCTAVIA G-TEC: større og mer kraftfull motor og lenger rekkevidde

ŠKODA OCTAVIA G-TEC blir mer kraftfull med 130 hestekrefter. Den blir som stasjonsvogn, og modellvariantene Active, Ambition og Style. ŠKODA OCTAVIA G-TEC får også lenger rekkevidde med hele 480 kilometer når den kjøres i ren CNG-modus. Bilen har tre tanker som totalt rommer 17.7 kilo med CNG, i tillegg har den en bensintank på 11.8 liter som sørger for at du kommer deg frem i områder hvor det ikke er muligheter for å fylle opp CNG-tankene.

Den nye 1,5 liters motoren har 130 hestekrefter– det er 20 hester mer enn forgjengeren. Takket være variable inntaksventiler fra Miller cycle operations, har den også et veldig effektivt forbruk. I CNG-modus er CO2 -utslippet redusert ytterligere, med omlag 25 prosent sammenliknet med bensin, samtidig som utslippet av nitrogenoxider (NOx) også er redusert. Dette gjør at ŠKODA OCTAVIA G-TEC møter EU6d-TEMP-kravene, den strengeste utslippsstandarden vi har i dag.

Komprimert naturgass (CNG) har et høyere energiinnhold enn bensin og diesel. I tillegg er det billigere, det brenner renere, og det bråker mindre. Komprimert naturgass er en god start, og en viktig inngangsnøkkel til overgangen fra bensin og diesel, til elektrisk mobilitet. Det er effektivt og enkelt – en bil som kjører på CNG er like rask og enkel å fylle som en bil som går på bensin eller diesel.

480 kilometer rekkevidde

De tre CNG-tankene i ŠKODA OCTAVIA G-TEC har en samlet kapasitet på 17.7 kilo. Tanken som er plassert for bakakselen er laget av stål, mens de to andre tankene, som ligger under bagasjerommet, er laget av en ny kompositt-materiale som kombinerer maksimal sikkerhet med lav vekt. Når bilen kjøres i ren CNG-modus, har den en rekkevidde på hele 480 kilometer. Skulle du mot formodning gå tom for gass, starter bilen automatisk bensinmotoren, som har en liten tank på 11.8 liter – nok til å få deg til nærmeste stasjon hvor du kan fylle naturgass.

Nye ŠKODA OCTAVIA G-TEC 1,5 TSI blir tilgjengelig med modellvariantene Active, Ambition og Style, og kun som stasjonsvogn. Den kommer med en syvtrinns DSG-girkasse, og ŠKODA Connect online-tjenester, som for G-TEC også inkluderer nødtelefon og Care Connect. Gjennom ŠKODA Connect-appen får du full oversikt over hvor mye gass som er igjen på tankene, hvor mye bensin du har, og den totale rekkevidden.

Link til flere bilder

• Følge ŠKODA AUTO sin pressekonferanse direkte fra Paris Motor Show:

OCTAVIA G-TEC
ŠKODA OCTAVIA G-TEC