Helt nye Škoda Kodiaq: Første bil med Škodas Modern Solid-design

Berlin, 4. oktober: Škoda viser i dag frem neste generasjons Kodiaq for første gang. Modellen byr på mer plass enn sin forgjenger og en ny digital brukeropplevelse. – Nye Kodiaq er dessuten den første bilen med flere elementer fra Škodas helt nye designspråk Modern Solid, forteller Martine Behrens, direktør for Škoda i Norge.

Verdenspremiere Škoda Kodiaq

Nye Kodiaq blir seks centimeter lenger enn sin forgjenger, og vil gi enda bedre romslighet for opptil syv personer og bagasje. Bilen er den første serieproduserte bilen som viser frem elementer fra Škodas nye designspråk Modern Solid, og har et moderne, robust og kraftig utseende.

- Dette er elementer vi kjenner igjen fra den fullelektriske konseptbilen og syvseteren Vision 7S som besøkte Norge tidligere i år, og gir et klart bilde av hva vi kan forvente fra Škoda fremover, forteller Behrens.

Bilen har dessuten bedre aerodynamikk og forbedret effektivitet, blant annet gjennom et helt nytt design på støtfangeren både foran og bak.

En helt ny sekskantet grill kan etter kundenes ønske lyses opp av 14 lyselementer som former en lysstripe mellom frontlyktene. I tillegg kommer bilen med siste generasjons LED Matrix frontlykter med flere lyssegmenter og bedre lyseffekt enn forgjengeren.

Ny brukeropplevelse
Kodiaq har vært en svært viktig og ettertraktet modell siden lanseringen i 2016, med syv seter og enorm kapasitet. Nye Kodiaq kommer med en helt ny brukeropplevelse inne i bilen, med et frittstående 13-tommers display og også muligheten for å velge head-up display for første gang på denne modellen.

I tillegg har Kodiaq helt nye smartknapper - Škoda Smart Dials – noe som skal gi en langt mer intuitiv og enklere brukeropplevelse. Knappene kan aktiveres både ved å skru og trykke, med en 32-millimeters digital skjerm i midten av knappen. Der kan sjåføren enkelt kontrollere klimaanlegg, setevarme, volum, ventilasjon, kartzoom og en rekke andre funksjoner. I tillegg er mer funksjonalitet flyttet over på rattet, noe som gjør midtkonsollen enda mer stilren.

Nye Kodiaq får også Phone Box som gjør det mulig å lade to telefoner samtidig med 15V lading og nedkjøling av telefonen. Ergonomiske seter med massasjefunksjon blir også tilgjengelig for de kundene som ønsker det. Bilen er dessuten oppgradert med helt nye assistansesystemer, inkludert Turn and Remote Park Assist og eksisterende Side and Travel Assists kommer med utvidet funksjonalitet. Dette er alle nyvinninger som staker ut fremtiden for hele Škoda-merkevaren.

Større bil og bedre bagasjeplass
Nye Kodiaq har vokst med 6,1 centimeter, og er nå 4,758 meter langt med en akselavstand på 2,791 meter. Bredden er på 1,864 meter og høyden 1,659 meter. Passasjerer på tredje rad har nå 1,5 centimeter mer plass i høyden sammenlignet med forgjengeren.

Bagasjekapasiteten har også økt, for 5-seteren øker volumet med 75 liter – til 910 liter. Med baksetene nedfelt er kapasiteten 40 liter større, med et volum på 2105 liter.

For syvseteren er det plass til 340 liter bak tredje seterad, 70 liter mer enn tidligere. Med setene nedfelt er volumet på 845 liter, hele 80 liter mer sammenlignet med eksisterende modell.

Škoda åpner for å kunne introdusere nye Kodiaq til Norge, i en begrenset periode frem til merket blir elektrisk i tråd med 2025-målet om et helelektrisk nybilmarked i Norge.

Nye Kodiaq interiør
Škoda Smart Dials
Helt nytt 13-tommers display
Nye designelementer fra designspråket Modern Solid