ŠKODA KAROQ med 5 stjerner i Euro NCAP-test

Den uavhengige sikkerhetsorganisasjonen som tester nye biler, (Euro NCAP) har testet den nye ŠKODA KAROQ. Den nye SUVen fra ŠKODA fikk topp score med fem stjerner, og det gjøre den til en av de sikreste bilene i sin klasse.

•    ŠKODA KAROQ med høy aktiv og passiv sikkerhet
•    Passasjerbeskyttelse for voksne oppnår hele 93% score i testen
•    ŠKODA KAROQ er ŠKODAs andre modell med fem stjerner i 2017
•    Alle ŠKODA-modeller som selges i Norge har 5 stjerner

«ŠKODA KAROQ oppnår på samme måte som vår andre SUV KODIAQ, 5 stjerner i Euro NCAP-testen. Utviklingen av et sikkert karosseri er basisen for et godt resultat, og med en rekke assistentsystemer gjør det at nye ŠKODA-modeller plasserer seg helt i tet når det gjelder sikkerhet», sier direktør Thomas Meiner i ŠKODA i Norge.

Rangeringen tar utgangspunkt i fire forskjellige elementer, passasjerbeskyttelse for barn, passasjerbeskyttelse for voksne, fotgjenger beskyttelse og førerassistansesystemer.

Passasjerbeskyttelse for voksne oppnår hele 93%, og det plasserer KAROQ blant de beste i sin klasse og i tillegg oppnår KAROQ god score på en rekke viktige områder.

ŠKODA KAROQ får på samme måte som ŠKODA KODIAQ, 5 stjerner i Euro NCAP-testen. Det betyr også at ŠKODA er en av få bilmerker hvor alle modeller som selges har fått 5 stjerner i kollisjonstesten.

Sikkerheten i KAROQ ivaretas gjennom en vridningsstiv konstruksjon med generøse deformasjonssoner og ved bruk av høykvalitet stål. I tillegg har KAROQ syv kollisjonsputer for fører- og sidepassasjer, knekollisjonspute for fører, sidekollisjonsputer foran og hodekollisjonsputer foran og bak

Barneseter kan festes ved bruk av Isofix-systemet, som også er tilgjengelig for passasjersetet foran. Ved påkjørsel bakfra, vil de spesialdesignede hodestøttene (WOKS = Whiplash Optimized Headrests) redusere risikoen for whiplash for fører og passasjer.
Høydejusterbare 3-punkts sikkerhetsbelter foran med aktive beltestrammere og kraftbegrensere er også standard. Ved kollisjon lukkes eventuelle åpne vinduer, inkludert soltaket automatisk.

ŠKODA KAROQ er utstyrt med en rekke radar- og sensorbaserte førerassistansesystemer. Front Assist med City Safe Nødbrems, fotgjengerbeskyttelse og fotgjengergjenkjenning forhindrer ulykker i lav fart og ikke minst med fotgjengere.

Andre sikkerhetsfunksjoner i ŠKODA KAROQ inkluderer blindsonevarsler, multikollisjonsbrems, tretthetsvarsler og Care Connect (proaktive tjenester og nødanrop).