ŠKODA gir en forsmak på sin elbilsatsing med konseptbilen VISION iV

Den tsjekkiske bilprodusenten presenterer nå det neste kapittelet i sin elbilsatsing på bilmessen i Genève (5. til 17. mars) med konseptbilen ŠKODA VISION iV. ŠKODA har nå offentliggjort skisser som gir en forsmak på den første modellen som er bygd på den modulbaserte plattformen for elbiler (MEB). Den firedørs crossover-coupéen har et utpreget sportslig design.

›   ŠKODA viser de første skissene av konseptbilen på bilmessen i Genève

›   Coupé med dynamiske linjer bygget på den modulbaserte elbilplattformen (MEB).

›   ŠKODA vil presentere over ti nye elbiler innen utgangen av 2022

›   Den tsjekkiske bilprodusenten investerer to milliarder euro i alternativ drivteknologi og nye transportløsninger

ŠKODA VISION iV har dynamisk linjer og et sportslig karosseri, 22-tommers aerodynamisk optimerte felger, og kraftige skjermer med en markant coupélignende taklinje. En fremtredende tornadolinje går langs hele bilen, og fremhever de rene overflatene til dørene uten håndtak. I stedet for tradisjonelle sidespeil, har bilen kameraer i hus som minner om haifinner.

Fronten preges av en bred, lukket ŠKODA-grill med smale, vertikale ribber og krystallinspirert design. Grillen er en nytolkning av den klassiske ŠKODA-grillen. Den horisontale lysstripen på den øvre delen av grillen og store luftinntak i frontspoileren, understreker den sportslige identiteten.

Den kraftige bakparten har aerodynamiske spoilerkanter og LED-baklykter med krystallinspirert design. Lyktene er en nytolkning av den typiske C-formen man kjenner fra andre ŠKODA-modeller. Sammen med lysstripen over diffusoren bak, gjør de at bilen virker bredere. Et annet iøynefallende element bak på bilen er ŠKODA-logoen og bokstaver som lyser rødt.

I 2019 tar ŠKODA steget inn i elbilæraen. 124 år etter at selskapet ble grunnlagt, lanserer den tsjekkiske bilprodusenten SUPERB PHEV, en plugin-hybrid, og en ren elbilversjon av CITIGO. De første serieproduserte modellene bygd på MEB-plattformen kommer i 2020.

I løpet av de neste fire årene skal ŠKODA investere rundt to milliarder euro i alternativ drivteknologi og nye transportløsninger, og over ti elmodeller blir lansert innen utgangen av 2022.

Direktesending av verdenspremieren på ŠKODA SCALA4.12.2018 15:19:36Pressemelding

ŠKODA har verdenspremiere på sin nye kompaktmodell, SCALA, i Tel Aviv 6. desember Verdenspremieren streames direkte på ŠKODA Storyboard, YouTube, Twitter og Facebook klokka 18.30 På torsdag viser ŠKODA frem den nye kompaktmodellen, ŠKODA SCALA, for første gang i Tel Aviv i Israel. For alle som ikke er tilstede på verdenspremieren, så sender ŠKODA direkte fra avdukingen, både på ŠKODA Storyboard, YouTube, Twitter og Facebook. Direktesendingen varer i omlag 45 minutter og starter kl 18.30 norsk tid. Det blir også anledning for media til å dele direktesendingen på egne kanaler via en innebygd kode. Dato: torsdag, 6 desember klokken 18:30 ŠKODA Storyboard: http://www.skoda-storyboard.com YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xTqXrrZ9rlU Twitter: https://twitter.com/skodaautonews Facebook: https://www.facebook.com/skoda/ Innebygd kode: <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/xTqXrrZ9rlU" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscop

ŠKODA SCALA med nytt interiør-konsept8.11.2018 13:47:54Pressemelding

- Den nye kompaktmodellen implementerer designelementer fra VISION RS-konseptet - Moderne design møter rommelighet og klassens største bagasjerom - Digitalt instrumentpanel med klassens største skjermer - Seter og overflater i premium, Suedia-mikrofiber - ŠKODA SCALA får sin verdenspremiere i Tel Aviv 6. desember ŠKODA offentliggjør nå en skisse av sin kommende kompaktmodell, og gir med det et første glimt av interiøret i nye ŠKODA SCALA. Bilen blir den første ŠKODA-modellen som får det nye infotainment-systemet med frittstående skjerm sentrert i førerens synsfelt. Digitalt instrumentpanel er tilvalg, men leveres med klassens største skjerm. I tillegg til nye stoffvalg og premiummaterialer, kan ŠKODA SCALA også tilby god plass og et klasseledende bagasjerom på 467 liter. Det nye interiørkonseptet til ŠKODA følger designspråket man så i konseptbilen ŠKODA VISION RS. SCALA blir den første produksjonsmodellen som får dette interiøret. Det nye instrumentpanelet går sømløst sammen med det u