Skal konkurrere med byggevarekjedene

CG-glass har nystriglet fabrikk i Kristiansand og nyetablert avdeling i Bergen, men lener seg ikke tilbake av den grunn. Nå skal glassleverandøren utvikle pakketerte produkter som skal gjøre glassmesterkundene i stand til å konkurrere med byggevarekjedene.
50 kunder og forbindelser fikk høre Oddvar Solemsli, Eivind Brøvig og Jan Ove Bringsvor fortelle om CG-Glass’ planer fremover.

– Vi kan ikke fortsette som før. For å unngå å havne i trøbbel må vi gjøre ting annerledes, sa Eivind Brøvig til glassportal.no etter restarten av selskapet i 2015.

Tre år senere er situasjonen definitivt annerledes for Brøvigs produksjonsbedrift. Selskapet har tjent penger tre år på rad. Avdelingen i Bergen innfrir forventningene med gode tall kort tid etter oppstarten. Nye nøkkelpersoner er kommet inn i bedriften og eksterne resurser skal nå løfte både CG-Glass og deres kunder videre.

– Vi skal tilføre verdier utover rene salg. Vi skal bli en aktiv markedsføringspartner og drive aktiv salgsstøtte i bedriften, sier Oddvar Solemsli i selskapet Exion.

Komplette produkter

Glassprodusenter og -bearbeidere har gjennom bare de siste 10 årene mistet enormt store markedsandeler innenfor isolerglass. Byggevarekjeder, og flis- og VVS-bransjen har tatt andeler innenfor interiørglass.

– Vi har gjennomført en del analyser. Blant annet har vi undersøkt situasjonen i 450 bedrifter innenfor vindu, glassmester, fasadeentreprenører og interiør. Resultatene skal vi bruke til å spisse CG-glass sin salginnsats og samtidig se på nye forretningsområder. Et slikt område er å utvikle ferdige produkter og konsepter som skal tilbys kundene. Vi planlegger for eksempel å bygge opp en portefølje med interiørprodukter som inkluderer glass og beslag, ferdig levert og klart for montering. Samtidig er vi i gang med å formgi en markedskampanje for 2019, sier Oddvar Solemsli.

Eivind Brøvig er ikke ukjent med å hente inne folk med bakgrunn og kompetanse fra andre bransjer og næringer.

– Tradisjonelt har vi alltid hatt styreleder eller -medlemmer som har sin bakgrunn fra andre bransjer. Men de siste årene har vi savnet marked- og salgskompetanse. Vi er glade for å få inne noen friske øyne som ser de utfordringene og mulighetene vi selv ikke oppfatter. Med hjelp fra Exion ønsker vi å kunne tilby våre kunder noe de faktisk kan bruke til å ta tilbake markedsandeler og -posisjon, sier Brøvig

LES OGSÅ: Leverer smarte norske vinduer

Ny selger

Jan Ove Bringsvor er ny selger i CG-Glass. Han har lang fartstid fra bransjen og har tidligere bakgrunn fra steinindustrien. Han er gått rett inn i operativt salg og tatt en plass i bedriftens ledergruppe.

– CG-Glass har en positiv utvikling og jeg er glad for å ha fått muligheten til å bidra i den offensive satsingen og utviklingen av nye produkter. Kundene etterspør komplette løsninger som kan leveres raskt ut til sluttkunden. Derfor er dette et helt riktig satsingsområde. Samtidig får jeg muligheten til å rendyrke rollen som selger og har fått stor frihet til selv å utforme arbeidsdagen. Jeg skal jobbe over hele Sørøstlandet fra hjemmekontor, men først og fremst fra bilen. Salg er mer enn et tastatur og en skjerm, sier Bringsvor.

– Vi er selvfølgelig glade for å få inn en selger som har produkt- og fagkunnskap. Jan Ove kjenner vårt komplekse produktutvalg, kunder og markedet. Han vil bli en viktig brikke fremover, sier Eivind Brøvig.

LES OGSÅ: Brøvig på offensiven