Skal du på tur i sommer? Disse appene er kjekke å ha med seg!

Her er 10 gratis apper du bør ha på mobilen om du skal legge ut på tur i Norge i sommer.
Foto: Paulina Cervenka/Norsk Friluftsliv

Man finner veldig mange nyttige, morsomme og lærerike apper til mobilen. Norsk Friluftsliv, som er paraplyorganisasjonen for 17 friluftslivsorganisasjoner, har plukket ut ti gratis apper som er kjekke å ha med seg på tur.

– Sommeren er høysesong for friluftsliv og vi håper noen av disse appene kan inspirere flere til å komme seg ut i aktivitet! Men husk at hvis mobilen dør, er ingen av disse appene til noe hjelp. Det viktigste du tar med deg på tur er godt vett, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Enten du skal på fjelltur, fisketur, langtur, nærtur eller annen slags tur i sommer, kan du finne nyttige apper og nettsider i denne listen.

Finn nye turruter og turmål

• UT.no: Turplanleggeren fra Den Norske Turistforening, finnes både som app og nettside. Her finner du over 12.000 turforslag og 1.200 hytter over hele landet. Du kan filtrere på ulike typer turforslag som for eksempel fotturer, eller sykkelturer. Turene er merket med vanskelighetsgrad, så her finner man noe for alle!
  • GodTur: Er en turportal som tilbyr ulike kart og turforslag fra hele landet, den finnes både som app og nettside. I tillegg har de oversikt over andre friluftsanlegg, som gapahuker, badeplasser, åpne hytter og rasteplasser. Portalen er utviklet av Friluftsrådenes Landsforbund og Statskog.

Sjekk vær og vann

• Pent.no: Er været litt usikkert? Denne appen sammenligner værmeldingen fra Yr og Storm. Her kan du selv velge hvem du vil høre på.
  • Dukkert: Er du av dem som må ha en viss temperatur før du hopper i vannet? Denne appen viser badetemperaturen der du er. Du kan også få tips til nye fine badeplasser.

Sanking og fiske

• Digital soppkontroll:Denne sommeren er det spådd mye sopp!Appen lar deg enkelt laste opp bilder av sopp du finner. Soppkyndige går gjennom bildene og svarer på om det er en matsopp, eller ikke. I tillegg kan du finne nærmeste soppkontroll, oversikt over ulike sopparter og råd for soppturen.
  • NJFF: I denne appen finner du oversikt over de mest populære fiskeartene, både i saltvann og ferskvann, og tips til hva de biter på! Den har også oversikt over tilrettelagte fiskeplasser og båtramper over hele landet. Tips: Fiskekort kan bestilles fra inatur.no inatur.no eller ved lokale utsalg.

Gøy for hele familien

• Stolpejakten: Er et lavterskeltilbud, hvor du skal finne stolper plassert rundt i nærmiljøet. Stolpene registreres i app eller på nettsiden. Det er en fin måte å bli bedre kjent på tur i byen, eller distriktet. Stolpejakten passer for både unge og gamle og er tilrettelagt for de med funksjonsnedsetting.
  • Viltappen: Denne appen, laget av Svenska Jägerförbundet,er et must for naturinteresserte. Viltappen gir deg utfyllende informasjon om de fleste dyrene du kan komme til å se, høre eller se sporene av i naturen. Kjekk hvis man vil dra på skattejakt med barna, og lete etter dyrespor.
  • WhatBird: Lurer du på hvilken fugl du hører? Denne appen kan hjelpe deg med å finne det ut! Appen tar opp lyden og gir deg et forslag på hvilken fugl det kan være. Appen kjenner 22 av de mest kjente sangfuglene våre.

Trøbbel?

• Hjelp 113: Når uhellet først er ute og man trenger hjelp, er denne appen fra Norsk Luftambulanse veldig nyttig! Man kan ringe nødsentralen via appen og den vil da automatisk dele koordinatene du befinner deg på. Appen inneholder også plassering og informasjon om hjertestartere i Norge. Denne appen bør alle ha!

Foto: Paulina Cervenka/Norsk Friluftsliv
Foto: Synne Kvam/Norsk Friluftsliv

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med nær en million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger. Vi jobber med å inspirere flere til å komme seg ut oftere, informere om allemannsretten, stoppe nedbygging av naturen, mer friluftsliv i skoler og barnehager, og inkludering gjennom friluftsliv.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Følg pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv