2025 er Friluftslivets år

Neste år er det duket for feiring av naturen og friluftslivet når lag og foreninger over hele landet slår opp dørene for å invitere enda flere med ut.

I Friluftslivets år blir det aktiviterer for enhver smak, fra nord til sør gjennom hele året. Stian Opsahl Norsk Friluftsliv

Friluftsliv er Norges fremste fritidsaktivitet og har noe for alle, uavhengig av forutsetninger og forkunnskaper. I 2025 år er målet at alle skal finne sin friluftsglede.

– Norge byr på fantastiske muligheter for friluftsliv, og i Friluftslivets år inviterer vi store og små over hele landet til å være med og oppdage dette. Det finnes et stort spenn av aktiviteter, fellesskap og naturområder, og organisasjonene gleder seg stort til å åpne opp og ta med enda flere ut, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store frivillige friluftslivsorganisasjonene og arrangerer Friluftslivets år hvert tiende år med støtte fra Klima- og miljødepartementet. Sist året ble arrangert, i 2015, oppga 22 prosent at de hadde vært mer ute i naturen enn de pleier.

– I Friluftslivets år skal vi vise frem den fantastiske bredden i friluftslivet og gjøre det enklere å delta, og kanskje noen lar seg friste til å prøve noe nytt? For noen kan det innebære å utforske naturen der de bor sammen med en lokal turgruppe, mens en erfaren padler kanskje vil prøve seg på sopptur i marka for første gang, sier Lier.

Legger til rette for å være mer ute

Friluftsliv er nordmenns viktigste kilde til fysisk aktivitet, og den formen for mosjon flest av oss vil gjøre mer av. Den positive effekten på vår fysiske helse er godt dokumentert, og forskning viser også at så lite som 15 minutter i grønne omgivelser gjør godt for vår psykiske helse.

– Å legge til rette for naturopplevelser for alle, uavhengig av hvem de er, hvor de kommer fra og hva de kan fra før, er derfor et unikt virkemiddel for å fremme både inkludering og god folkehelse i befolkningen uten at det trenger å koste mye, sier Lier.

Mulig å søke om midler

I disse dager planlegger organisasjoner, lokale lag, kommuner og fylkeskommuner over hele landet hvordan de skal få med enda flere ut neste år. Det er flere tilskuddsordninger man kan søke midler fra for å skape aktiviteter i Friluftslivets år. Lier oppfordrer alle lokale aktører til å bruke muligheten til å vise frem sine aktiviteter og fellesskap, og å få med enda flere, både i 2025 og på lengre sikt.

Fakta om Friluftslivets år

• Friluftslivets år er forankret i Stortingsmelding om friluftsliv (2016) og er et nasjonalt markeringsår for friluftsliv, som arrangeres hvert tiende år med støtte fra Klima- og miljødepartementet.

• Gjennom året blir det både nasjonale og lokale aktiviteter i hele Norge.

• Året skapes av friluftslivorganisasjonene, og hele bredden av frivilligheten, friluftsrådene, sentrale og lokale myndigheter, skoler, næringsliv og enkeltpersoner.

• Friluftslivets år ledes av Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for de 18 store friluftsorganisasjonene med til sammen én million medlemskap og over 5000 lag og foreninger.

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og nær 5000 lag og foreninger. Vi jobber med å inspirere flere til å komme seg ut oftere, informere om allemannsretten, stoppe nedbygging av naturen, mer friluftsliv i skoler og barnehager, og inkludering gjennom friluftsliv.