Adecco Group

Simula gir bort teknologi til gründersjeler – ønsker flere forskningsbaserte teknologibedrifter

Simula Research Laboratory, i regi av inkubatoren Gründergarasjen, setter denne høsten i gang prosjektet Entrepreneur in Residence (EIR) for første gang. Dette er et kjent konsept internasjonalt, men har så langt ikke vært gjort før i Norge.

I dag gjennomføres det langsiktige forskningsprosjekt innen flere teknologiske områder på Simula. Målet med Entrepreneur in Residence er å øke antall kommersialiseringer fra forskningen. Noen få utvalgte teknologer kan nå få denne tittelen tildelt og mulighet til å drive frem nye oppstarter.

– Dette er et eksperiment hvor målet er å koble forskere med erfarne gründere og teknologer som er på leting etter sitt neste oppstartsselskap. Vi trenger en annen tilnærming til akademisk entreprenørskap og kommersialisering av forskning for å etablere selskaper basert på norsk forskning. Våre Entrepreneurs in Residence vil også spille en viktig rolle som mentorer for gründerne i Gründergarasjen, sier Christian Hemmestad Bjerke, direktør for Innovasjon på Simula Research Laboratory AS.

Å få tittelen EIR betyr i praksis at man får sitte sammen med forskere og gjennomgå teknologien over en bestemt tidsperiode. Dersom en EIR finner et kommersielt potensial i teknologien, får den full tilgang til Gründergarasjens fasiliteter og mulighet for å innhente såkornsfinansiering, samt støtte til etablering av nytt selskap. EIR-en vil selvfølgelig eie en betydelig andel av selskapet som startes, og ha tilgang på teknologien som skapes på Simula.

– Grunnet kompleksiteten i prosjektet har Gründergarasjen valgt å inngå et samarbeid med Executive Search-selskapet Badenoch & Clark – et av Norges største fagmiljø innen leder- og spesialistrekruttering. Tidligere har de bistått flere av selskapene hos Gründergarasjen, også med styrerekruttering, avslutter Bjerke.

– Dette er en stilling svært få er kvalifisert til, uttaler Ingvild Sandmo, rådgiver i Badenoch & Clark. – Vi har derfor et pågående søk etter teknologer med nok kompetanse til å forstå teknologien som utvinnes. I tillegg bør de selv ha vært gründere eller ha erfaring fra oppstartsbedrifter.

Har du spørsmål om prosjektet kan du kontakte Christian Hemmestad Bjerke, direktør for Innovasjon på Simula Research Laboratory AS, chbjerke@simula.no, 476 03 688.

Er du interessert i å bli EIR kan du kontakte Ingvild Karine Sandmo i Badenoch & Clark, ingvild.sandmo@badenochandclark.no, 916 26 877.

Ingvild Karine Sandmo, rådgiver, og Jan-Petter Westlie, Manager Executive Search fra Badenoch & Clark.
Gründergarasjen

Om Adecco Group

Adecco Group
Sjølyst plass 2

Adecco Group er et av Norges ledende selskap innen HR og bemanning. Selskapet er landsdekkende, og har over 60 års erfaring i Norge. Konsernet har over 400 ansatte, og 5000 medarbeidere ute i jobb hos kunder hver dag.

I Norge består Adecco-konsernet av seks merkevarer: Adecco, Badenoch & Clark, BHC Construction, Ingeniør Compagniet, Modis og Naviga. Vi leverer til kunder i alle bransjer, i offentlig og privat sektor.

Følg pressemeldinger fra Adecco Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Adecco Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Adecco Group

ISS og Adecco inngår solidaritetssamarbeid for Ukraina4.8.2022 10:59:00 CEST | Pressemelding

Krigen i Ukraina har gjort sterkt inntrykk. Adecco og ISS ønsker å hjelpe med det vi kan best – få folk i jobb. ISS rekrutterer rundt 1500 medarbeidere i året, og mange av disse stillingene gjøres nå tilgjengelig gjennom AdeccoJobsForUkraine.com. - Dette er et historisk samarbeid som vil hjelpe ukrainske flyktninger i Norge med å integreres og finne meningsfulle aktiviteter å fylle dagene sine med, sier Torben Sneve. Vi i Adecco vil hjelpe med det vi kan best – få folk ut i jobb. Vi hadde ikke vært i stand til å nå det målet uten ISS.

Adeccosjef med oppfordring til regjeringen på NHO-konferanse: Flyktninger må ha meningsfylte aktiviteter å fylle dagene sine med12.5.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding

Vi må ønske flyktninger velkommen til landet vårt med tilbud og aktiviteter. Uten meningsfylt arbeid eller noe annet å bruke dagene sine på, blir de sittende glemt på asylmottak rundt omkring i landet, sier Torben Sneve, konserndirektør for Adecco Group Nordics på NHOs årskonferanse, som går av stabelen i Oslo Spektrum i dag.