Serieproduksjon av Volkswagen ID.3 fra november

Nedtellingen er begynt: Serieproduksjonen av ID.3 starter i Volkswagens Zwickau-fabrikk i november. Akkurat nå monteres roboter og produksjonslinjen settes opp. Alt går etter planen frem mot utleveringen til kunder fra sommeren 2020.
Serieproduksjon av Volkswagen ID.3 i Zwickau starter i november
  • Volkswagens fabrikk i Zwickau blir den største elbilfabrikken i Europa
  • 400 forseriebiler av ID.3 er allerede produsert
  • Thomas Ülbrich: Ombyggingsarbeidet går helt etter planen

Dette er startskuddet for den største elbiloffensiven noen gang. Bare i løpet av de neste tre årene skal Volkswagengruppen produsere til sammen 33 modeller basert på MEB-plattformen. For å få til dette, bygges Volkswagens fabrikk i Zwickau om til å bli en ren elbilfabrikk.

– Ombyggingen går helt etter planen. De første 400 forseriebilene av ID.3 er allerede i gang med testkjøring over hele Europa. Zwickau vil bli en ekte pioner innen e-mobilitet, sier Thomas Ülbrich, styremedlem med ansvar for e-mobilitet hos Volkswagen.

Ombyggingen av Zwickau-fabrikken startet i begynnelsen av 2018, og mot slutten av 2020, etter tre år, skal hele hele fabrikken være endret fra 100% forbrenningsmotorer til 100% elektrisk. Lakkverksted og karosseribyggingen er allerede i stor grad innstilt på ID.3-produksjon, og nå settes den første av to produksjonslinjer for sluttmontasje opp. Det er her de første serieproduserte ID.3-modellene skal settes sammen fra november.

På fabrikkområdet i Zwickau bygges det til sammen 12 nye bygninger og tilbygg. Bare det eksisterende pressverket blir oppgradert for ca. 75 millioner euro for å være klar for den nye tiden. Dermed kan alle sentrale karosserideler til MEB bygges i Zwickau fra 2021.

Den andre produksjonslinjen i Zwickau blir bygget om fra sommeren 2020, og tas i bruk samme år. Produksjonskapasiteten øker fra 300.000 til 330.000 biler per år. Det gjør Zwickau til den største og mest effektive elbilfabrikken i Europa. Til sammen investerer Volkswagen rundt 800 millioner euro i ombyggingen.

Økt produksjonstakt

Mer enn 1600 montasjeroboter av nyeste generasjon er allerede installert. Spesielt i sluttmontasjen blir det brukt helt ny teknologi, for eksempel den automatiserte monteringen av trekket i takhimlingen. Som følge av økt automatisering, vil produksjonstakten i Zwickau øke med 150 biler per dag, fra 1350 til 1500. Tallet på ansatte holdes stabilt.

Til sammen 8000 medarbeidere forbereder seg på starten av en ny elektrisk epoke. En spesiell høyvoltopplæring gir kunnskap om riktig håndtering av moderne batteri og sterkstrømledninger. Men enn 2500 medarbeidere er allerede kvalifisert for elektromobilitet.

240 33 300http://www.vw.no