SEAT

SEATs nye flaggskip - SEAT satser stort med nye SEAT Tarraco

Del
SEAT Tarraco
SEAT Tarraco
  • Tarraco er SEATs tredje SUV, og er merkets introduksjon til stor-SUV-markedet, samtidig som den fullfører SEATs SUV-familie, med Arona og Ateca
  • Den store SUVen byr på fleksibiltet og god plass, med muligheten til å velge
    mellom 5 og 7 seter
  • Tarraco er den første bilen med SEATs nye designspråk for kommende
    modeller
  • Den store SUVen kommer på markedet i 2019

SEAT Tarraco er her. Oppkalt etter middelhavsbyen Tarragona, et historisk, kultursenter med slående arkitektur, men likefullt en ungdommelig og eventyrlysten stemming. Navnet Tarraco ble stemt fram med mer enn 140. 000 stemmer fra entusiastiske SEAT-fans som deltok i konkurransen #SEATseekingName.

Bilen er designet og utviklet hos SEAT i Martorell i Barcelona, og blir produsert i
Wolfsburg. Den er den tredje SUV-modellen i merkets offensiv i SUV-segmentet.
Samtidig viser den i hvilken retning SEAT går når det gjelder designspråket på
kommende modeller. Tarraco kommer til å gi SEAT nye kunder, samtidig som den er
spådd til å gi merkevaren et løft og ha en positiv innvirkning på salgstall og profitt
generelt. Tarraco er SEATs nye flaggskip.

Direktør for SEAT Norge, Tor Anton Bjørge, tror Tarraco er en modell som kommer til å
bli populær på det norske markedet.

- SUV-segmentet står sterkt på det norske markedet, og store SUVer er
populære blant norske bilister. SEAT Tarraco er stor SUV som kan
tilby alt av utstyr og komfort man forventer av en stor SUV, samtidig
som den tilbyr fleksibilitet og praktiske løsninger - blant annet  kan du
velge mellom 5 og 7 seter. Vi gleder oss til å introdusere Tarraco på
det norske markedet neste år, sier den norske SEAT-direktøren.

Tarraco sitter på toppen av SEATs SUV-familie, som storebror til Ateca og Arona. Det
tilbyr det beste fra alle verdener med det nyeste av moderne teknologi, dynamikk,
kjøreegenskaper, og praktiske løsninger kombinert med progressivt, moderne design.
Den har alt som kreves av en stor, moderne SUV i det moderne mobilitetssamfunnet.

Den sammenfatter alle de viktigste aspektene ved SEATs øvrige modeller: design og
funksjonalitet, sportslighet og komfort, teknologi og følelser, men på en måte som treffer
flere ulike livsstiler. SEAT Tarraco er designet for sjåfører ønsker som de praktiske løsningene
en 5- eller 7-seter tilbyr og en høyere sittestilling, men som samtidig ønsker en sportslig
personlighet og dynamiske kjøreegenskaper – en perfekt balanse mellom selvtillit og
eleganse. Denne balansen opprettholdes både i utstyrpakkene Style og Xcellence.

SEAT Tarraco kommer til å spille en nøkkelrolle for SEAT i et stadig voksende SUV-
marked når den kommer på markedet i starten av 2019. Den kommer til å styrke SEATs
merkevare ytterligere, i en tid hvor selskapets salgstall er høyere enn noen gang. I
perioden fra januar til august har SEAT levert 383,900 biler på verdensbasis, en økning
på 21,9 % fra samme periode i fjor.

- SEAT har sin største produktoffensiv på lenge, og introduksjonen av SEAT
Tarraco, vår første store SUV, utgjør en stor del av massive investeringen vår
på 3,3 milliarder euro i perioden 2015 til 2019. Dette viser hvordan vi satser på
fremtidige modeller, og Tarraco fullfører SUV-familien vår for å tilpasse alle
kundenes ønsker og behov, sier SEAT-President Luca de Meo.

Ingeniørkunst
SEAT Tarraco er bygget for sjåfører som ser etter både spenning og funksjonalitet. For
de som ønsker god plass og syv seter, men som santidig ikke ønsker å gå på
kompromiss med kjøreegenskaper og dynamikk.

Nøkkelen til denne kombinasjonen av praktikalitet og dynamikk er Volkswagen Groups
siste teknologi og MQB-A plattformen med lang akselavstand som Tarraco er bygget på.

Bilens dynamiske Chassis-kontroll (DCC) gir en perfekt balanse mellom sportslighet til
hverdags og komfort når du sitter bak rattet. Sjåføren kan selv velge hvilket kjøremodus
som passer best, eller la bilen automatisk tilpasse kjøremodus etter underlaget og
kjørestil.

Komforten går dog ikke på bekostning av ytelsen, effektiviteten, eller tryggheten av de
ulike drivverkene. Alle motorene har direkte innsprøytning, turbo og start-stopp-teknologi,
og finnes med både 150hk and 190hk.

To bensin-utgaver blir tilgjengelig: en firesylindret 1,5 liter TSI med 150 hester som er
koblet sammen med en 6-trinns manuell-kasse med forhjulstrekk , og en 2,0 liters 190-
hester med en 7-trinns DSG automatkasse med firehjulstrekk. Det er også to diesel-
utgaver, begge to-liters TDI, med 150 hk eller 190 hk. 150-hesteren fåes både med
manuell-kasse og forhjulstrekk, og med firehjulstrekk og DSG automat-kasse. 190-
hesteren er kun tilgjengelig med firehjulstrekk og automatgir. Senere blir Tarraco også
tilgjengelig med andre, alternative drivverkteknologier.

- SEAT Tarraco er et mesterverk når det kommer til funksjonalitet og
fleksibilitet, da den tilbyr plassen og fleksibiliteten kundene forventer av en
stor SUV. Designmessig er Tarraco den mest sportslige modellen i dette
segmentet, takket være den dynamiske chassis-kontrollen, som
tilpasser understellet etter kjørestil og veiforhold sier SEATs Visepresident for
Research and Development, Dr. Matthias Rabe.

Nye SEAT Tarraco har alle assistentsystemer som trengs for å kjøre trygt og
komfortabelt. Kjente systemer som fil-assistant og front-assistant som kan kjenne igjen
både syklister og fotgjengere kommer som standard I Europa, mens systemer som
blindsoneassistent og skiltgjenkjenning, kø-assistent og Adaptiv Cruise Control (ACC),
lys-assistent og nød-assistent er tilgjengelig som tilvalg.

SEAT Tarraco tar sikkerhet til nye høyder med introduksjonen av nød-telefon, Pre-Crash-
assistant og Rulle-sensor. Det betyr at uansett hvilken situasjon du er i, er bilen laget for
for å møte de mest krevende sikkerhetsstandardene på markedet for å gjøre den store
SUVen til en ledende modell i segmentet.

Designet for livet
Store dimensjoner inspirerte design-teamet til å finne en bedre balanse mellom estetikk
og funksjonalitet. Selv om Tarraco er 4,735 mm lang og 1, 658 mm høy, med veldig god
plass innvendig, gir eksteriørdesignet en følelse av letthet, smidighet og mobilitet,
samtidig som den tilbyr imponerende innvendig plass.

Fronten er designet for å vise I hvilken retning SEAT går I sitt fremtidige designspråk,
med en mer markant grill som skaper en følelse av mer karakter og tilstedeværelse. Med
de skarpe frontlyktene i full-LED, som kommer som standard, og med merkets
triangulære signatur opprettholdes merkest desigsrpåk samtidig som det oppdateres,
samt at bilen får et mer bestemt uttrykk.

Lys-teknologi spiller en viktig rolle for Tarraco. Bilen leveres med 100 % LED-teknologi for
både eksteriøret og interiøret som standard i utstyrspakkene Xcellence og Style.

- Jeg mener at nye SEAT Tarraco gir et sterkt førsteinntrykk når du ser
den for første gang. Den er elegant, men likevel sportslig, takket være de
utsøkte proporsjonene og smidige fomene. Den skaper en følelse av stolthet,
takket være sin distinkte front, som gir et tydelig hint om hvordan fremtidige
SEAT-modeller kommer til å se ut. Som med alle andre modeller, har vi i tråd
med vår filosofi også lagt enorm innsats og kjærlighet i Tarracos mange
detaljer: Ser det riktig ut, så er det riktig,
- It delivers a feeling of proudness thanks to its assertive front end, a front end
that gives, sier Alejandro Mesonero, direktør for design hos SEAT.

Bak på bilen, hvor funksjonalitet er av enorm viktighet, har de vektalgt lav lastehøyde, men med et lyskonsept som fremhever bredden og funksjonaliteten ved den store SUVen.
LED-lysene gjør det også mulig å tilby dynamiske blinklys bak.

SEAT Tarraco blir tilgjengelig i åtte forskjellige farger: Dark Camouflage, Oryx White,
Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black og Urano Grey.

På innsiden har designerne jobbet hardt for å skape et interiør som tiltaler de som sitter
bilen. Blant annet har de skapt en horisontal linje som går over hele dashbordet for å gi
en følelse av helhet, men også for å fremheve bilens bredde. Dette fremhever også
interiørets plassfølelse, samtidig som det gir en følelse av trygget og kvalitet, og
understreker premiumfølelsen man ønsker i en stor SUV.

Tarraco leveres også med SEATs 10,25 tommers store Digitale Cockpit, som sømløst
leverer viktig informasjon til sjåføren, og en 8 tommer stor “svevende” HMI-skjerm hvor
passasjerene kan benytte seg av SEAT connectivity-løsninger. Når det kommer til
infortainment-systemer, så får Tarraco også bevegelseskontroller om man velger 8
tommers navigasjon pluss, som tilvalg.

SEAT Tarraco kan forhåndsbestilles i desember.

Kontakter

Bilder

SEAT Tarraco
SEAT Tarraco
Last ned bilde
SEAT Tarraco
SEAT Tarraco
Last ned bilde
SEAT Tarraco
SEAT Tarraco
Last ned bilde
SEAT Tarraco
SEAT Tarraco
Last ned bilde

Om SEAT

SEAT
SEAT
PB 6671 Etterstad
0609 Oslo

SEAT, et bilmerke fra Barcelona, nå i Norge. Vi skal gjøre ting på en ny måte, fordi fremtidens bilhold handler om å gjøre livet enklere. Vi skal selge biler på nett - og det skal være enkelt. Enkelt, raskt og effektivt - akkurat slik du forventer det.

Helt siden 1957 har vi produsert biler tilpasset folks behov og ønsker. Med fokus på teknisk innovasjon, stilren design og pålitelig sikkerhet. Og når vi nå tar et steg inn i delingsøkonomien skal vi være et enda bedre valg for flere. Fremtidens bilbrukere eier ikke nødvendigvis bilene selv eller alene. Derfor kan alle nye SEAT-modeller utstyrt med teknologi som muliggjør sameie og deling.

Alle våre biler er designet og utviklet med bærekraftighet i fokus. Vi drifter dessuten bilindustriens største solenergianlegg på 276.000 m2, som reduserer våre CO2-utslipp med 7.000 tonn hvert år.

Følg saker fra SEAT

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra SEAT på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra SEAT

SEATs Mii electric lanseres i Norge4.6.2019 11:03:36 CESTPressemelding

SEAT Mii electric er den første elbilen fra det spanske merket, og legger grunnlaget for at flere skal følge i nær framtid. Verdenspremiere i Oslo 4. juni. Mii electric er en ideell bybil, som kombinerer dynamiske ytelser med praktiske egenskaper og en rekkevidde på inntil 260 km* (WLTP) SEATs første helelektriske bil får en pris som gjør teknologien tilgjengelig for nye kundegrupper, og den vil ha lave vedlikeholdskostnader. SEAT starter sin elektriske offensiv med Mii electric, som får verdenspremiere i Norge og Oslo. Flere elektriske SEAT-modeller følger i tiden som kommer. - Mii electric markerer en ny elektrisk æra for SEAT. At våre venner i Spania legger verdenspremieren her i Norge understreker igjen viktigheten av det norske markedets posisjon som et pionermarked. Mii electric er leken, urban og digital, og bare starten på en storstilt elektrisk offensiv for SEAT, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT i Norge. Mii electric forener dynamiske egenskaper, elegant design, en

el-Born: elektrisk mobilitet signert SEAT1.3.2019 11:16:55 CETPressemelding

Verdenspremiere på konseptbilen SEAT el-Born under Volkswagensgruppens kveldsarrangement før bilutstillingen i Genève. El-Born er den første helelektriske SEAT basert på Volkswagensgruppens MEB-plattform. Konseptbilen framhever SEATs fokus på å tilby bærekraftig mobilitet til en verden i endring. Den helelektriske bilen har state-of-the art autonome funksjoner og connectivity-teknologi. En energitett batteripakke gir rekkevidde på opptil 420 km, og den kan lades på 47 minutter. SEAT el-Born gjør sin debut foran verdenspressen på Volkswagengruppens kveldsarrangement, før publikumsdebuten under bilutstillingen i Genève. SEAT el-Born er den første helelektriske bilen fra SEAT basert på Volkswagengruppens modulære elektriske plattform (MEB). Konseptbilen er oppkalt etter et av de mest ikoniske nabolagene i Barcelona – det har også vært inspirasjonen for designerne og ingeniørene hos SEAT, som har designet en sporty bil med den mest avanserte elektriske teknologien. Bilen er designet og utv

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom