SEAT Mii electric – billigst i klassen?

Den norske prisen er klar for SEATs elbil Mii electric. Med en startpris på 179.900,- (inkludert frakt og levering) legger merket seg under prisen på alle de direkte konkurrentene.
SEAT Mii electric (Foto: Seat)

SEAT følger sine tre konsernsøsken med norske priser på elbilen med inntil 259 km rekkevidde. Fra-prisen uten frakt og levering for SEAT Mii electric er kroner 171.180,-. I løpet av kort tid åpnes det for bestilling via SEAT.no eller SEATs utsalgssteder.

- SEATs prisstrategi er aggressiv, noe det norske markedet blir ekstra oppmerksomme på når det understrekes gjennom en attraktiv elbil med god rekkevidde. Med denne prisen legger vi oss under de modellene det er naturlig å sammenligne oss direkte med, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT Norge i Harald A. Møller AS.

Ågotnes legger til:
- Vi forventer at konkurransen blir tøff i dette segmentet, derfor går vi hardt ut og gleder oss til vise muskler med Mii electric. Vi starter med en enda bedre pris enn konkurrentene, samtidig som de 200 første kundene våre får en enda hyggeligere handel med en elektrisk kickscooter til en verdi av nærmere 7000,- kroner inkludert i prisen.

Utlevering av biler til kunder starter i januar, og SEAT Norge får et solid produksjonsvolum til det norske markedet.

- Disse prisene gjør ambisjonene store for Mii electric, og deretter el-Born som er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. SEAT skal være svært attraktivt priset, samtidig som teknologien og distinkte designgrep også skal være konkurransefortrinn, sier Ågotnes.

SEAT Mii electric er en fire-seters kompaktbil, spesielt godt egnet for mobilitet i tette bystrøk. Samtidig sørger bilens litium-ion batteri på 36,8 kWh for en rekkevidde på inntil 259 km (WLTP), som gjør at Mii electric også er egnet for langturer. Den elektriske motoren får en effekt på 83 hk (61 kW), og dreiemomentet på 212 Nm er tilgjengelig umiddelbart.

Mulighet for DC-lading på 40 kW gjør at man kan oppnå 80 prosent batterikapasitet på én times lading. AC-kapasiteten for hjemmelading er på 7,2 kW. Det er godt med standardutstyr på bilen. Innvendig har den blant annet sporty oppvarmede seter og girkule i skinn, og utvendig er den utstyrt med LED kjørelys, oppvarmet frontrute, oppvarmede elektriske speil og lys- og regnsensor. I tillegg blir Mii electric utstyrt med «Lane Assist» som standard.

SEAT er blant de aller raskest voksende bilmerkene i Europa, og samtidig merket med markedets laveste alderssnitt blant sine nybilkjøpere. I Norge er det Harald A. Møller AS som importerer SEAT, og det er blant annet gjennom samarbeid med Møller-verksteder at SEAT Norge tilbyr sitt servicenettverk.

- SEAT skal, med fabrikken fra Barcelona i ryggen, teste, utforske og bygge sten for sten i et digitalisert og elektrifisert marked som det norske. Med ekstremt konkurransedyktige elbiler i porteføljen ser vi enda flere muligheter for konsepter som utfordrer måten vi eier, deler, bruker og kjøper bil på, sier Ågotnes.

SEAT er Volkswagen-konsernets spydspiss innen mikromobilitet. Det kommer til syne gjennom små og store initiativ fra en bilprodusent som ser bilen i sammenheng med andre, urbane mobilitetsalterantiver. At de de 200 første norske kundene som bestiller Mii electric får en elektrisk kickscooter med på kjøpet er et eksempel på dette.

SEATs første helelektriske produksjonsmodell legger også grunnlaget for fremtidige modeller i SEAT-porteføljen. Flere elektrifiserte biler kommer til å slå følge med Mii electric i nær fremtid, inkludert den helelektriske SEAT el-Born, plug-in hybrid-utgaven av SUV-en Tarraco og høyytelsesversjoner med plug-in hybriddrivlinje av CUPRA Formentor og CUPRA Leon.