SEAT introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller

SEAT legger ikke skjul på at de satser på en elektrisk fremtid. Bak seg legger de rekordåret 2018, hvor de kun solgte biler med tradisjonell drivlinje – men det er ingen tvil om at det spanske merket satser på emobilitet i fremtiden. I løpet av de nærmeste årene skal de lansere seks ladbare modeller, samt introdusere en ny og mindre elbilplattform.

SEAT skal i løpet av de nærmeste årene lansere seks ladbare modeller, samt introdusere en ny og mindre elbilplattform.

– Målet er å kunne tilby små elbiler med en startpris på under 20.000 euro, sier SEAT-sjef, Luca de Meo.

Frem mot 2021, kommer SEAT med de helelektriske modellene Mii og el-Born, samt plug-in-utgaver av Leon, Tarraco, CUPRA Leon og CUPRA Formentor.

– Vi har nå fått en mer avklart rolle innad i VAG-konsernet, noe som har gitt oss muligheten til å utvikle en plattform som kan brukes for produksjon av biler over hele verden, sier de Meo.

Dette var det spanske merkets hovedbudskap da de presenterte sin fremtidige strategi på den årlige pressekonferanse i Martorell, utenfor Barcelona på onsdag.

SEAT er en del av Volkswagen AG-konsernet som kjent skal bruke MEB-plattformen på kommende elbilmodeller.

SEAT ønsker å gjøre elbiler tilgjengelig for alle, og for å nå kundene i lavprissegmentet, utvikler SEAT nå sammen med Volkswagen en mindre utgave av MEB-plattformen. Den skal kunne brukes på biler som har en lengde på opptil fire meter, og får navnet MQB Ao.

Plattformen blir dog ikke eksklusiv for SEAT, men VAG-konsernet har ennå ikke uttalt noe om planene for de elektriske småbilene for de andre merkene i Gruppen.

Totalt skal 300 medarbeidere jobbe med den nye plattformen.

– SEAT er en svært viktig byggestein i fremtidens Volkswagen-konsern. Det gir oss muligheter for samarbeid og synergier som gir utvikling for hele konsernet – slik den nye plattformen er et godt eksempel på. Med den kan vi lage produkter spesielt designet for urbane reisende, for under 20.000 Euro, sier Herbert Diess, konsernsjef i Volkswagen.

2018 var det hittil beste året i SEATs historie. Det spanske merket hadde en resultatvekst på 4,6 prosent, og et overskudd etter skatt på hele 294 millioner Euro. SEAT hadde en omsetning på 9,99 milliarder Euro – og har hatt en total vekst på omsetningen med 33 prosent de siste fem årene.

– SEATs sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. SEAT el-Born er vår første, helt egne elbil på MEB-plattformen. Det er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020.SEATs pressekonferanse i går viser at vi mener alvor med emobilitet. Dessuten handler det ikke bare om lovnaden om anvendelig elektrifisering, men også om integrasjonen av annen teknologi, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i SEAT i Norge.

SEAT viser vei mot sikrere og mer effektive transportløsninger15.11.2018 06:45:00 CETPressemelding