Sårbar boligprisoppgang

Husholdningenes forventningsbarometer viser økt optimisme for åttende kvartal på rad. Samtidig tiltar veksten i norsk økonomi og arbeidsledigheten faller.

Bedringen reflekteres også i boligmarkedet. Boligene selges raskere og lageret av usolgte boliger reduseres. Boligprisene har så vidt begynt å stige igjen og et stort flertall av husholdningene forventer ytterligere prisoppgang kommende 12 måneder. Denne oppsummeringen kommer frem i NBBLs boligmarkedsrapport nr. 2-2018.

Det er likevel en sårbar boligprisoppgang

1. Norske husholdninger har høy gjeld, og første rentehopp ventes allerede på sensommeren.
  2. Den rekordhøye igangsettingen de siste årene fører til at det ferdigstilles mange nye boliger de neste årene.
  3. Samtidig faller befolkningsveksten.

Positiv utvikling i økonomien

NBBL tror likevel på stigende boligpriser de kommende månedene.

- Hovedargumentet vårt baserer seg på at optimismen og den positive utviklingen i økonomien veier tyngre enn den kommende renteoppgangen. Så gjenstår det å se hvor lenge den økonomiske oppgangskonjunkturen varer. I mellomtiden bør imidlertid ikke gjeldsveksten tilta igjen. Derfor støtter NBBL at boliglånsforskriften videreføres, gitt tilstrekkelig fleksibilitet, sier Christian Frengstad Bjerknes, seniorrådgiver i NBBL.