– Bruk boligdemokratiet!

Drømmer du om at borettslaget skal få balkonger eller sykkelskur? Vårens store “møtemaraton” i borettslag og sameier er i gang, og advokat Line Bjerkek i Norske Boligbyggelags Landsforbund tar deg gjennom påvirkningsmulighetene dine.

Veldig lokalt demokrati: På årsmøte i sameiet eller borettslagets generalforsamling kan du påvirke bomiljøet ditt. Foto: Nadia Frantsen /NBBL

Våren er tida for generalforsamlinger og årsmøter i borettslag og sameier. Men hva gjør du egentlig med en god ide som du mener fellesskapet kan ha nytte av; for eksempel å installere solceller på taket eller å bygge om det gamle vaskerommet til snekkerverksted?

– Bruk boligdemokratiet! Alle eiere kan fremme forslag, avgi stemme eller stille til verv. Dersom du fremmer forslaget innenfor fristen, har du krav på at ditt forslag tas med i innkallingen til det årlige og ordinære møtet. Men husk å være konkret slik at dine naboer får en god forståelse av saken du vil ta opp. Da blir enklere å stemme over forslaget. Du kan også legge ved vedlegg til forslaget, for eksempel en tegning over sykkelskuret du har sett for deg, tipser Bjerkek.

Lønnsomt å bo sammen

Det bor over 600.000 nordmenn i borettslag, ifølge Statistisk sentralbyrå, og enda flere i eierseksjonssameier rundt om i landet. Det betyr at nordmenn er vant til å finne løsninger i fellesskap.

– Fordelen med å bo i borettslag eller et sameie er at man i fellesskap kan gjennomføre store og kostnadskrevende prosjekter, som alle beboere kan ha nytte av. Den enkelte slipper å planlegge, gjennomføre og bekoste dette alene, sier Bjerkek.

Viktig verv for fellesskapet

Kunne du tenke deg å sitte i styret der du bor? Det kreves ingen forkunnskaper, og alle kan bidra. Med rundt 600.000 potensielle kandidater til styrer landet rundt, er det kanskje lett å tenke at «dette er en jobb for noen andre». Men Bjerkek forklarer hvorfor du bør ta på deg jobben for fellesskapet.

– Styrene er helt avgjørende for å sikre gode og forutsigbare forhold for alle beboere. Samtidig får du en innflytelse på den daglige virksomheten og kan bli bedre kjent med naboene dine. Styrearbeid gir dessuten erfaring i ting du kan få bruk for på andre arenaer, som økonomi- og prosjektstyring, sier Bjerkek, som legger til at boligbyggelagene tilbyr god veiledning for styrene.

Her er reglene for generalforsamling og årsmøter:

• Alle generalforsamlinger i borettslag og årsmøter i eierseksjonssameier må gjennomføres innen utgangen av juni.
  • Innkallingen skal sendes ut minst åtte, men ikke mer enn 20 dager før generalforsamlingen skal være.
  • Alle andelseiere med kjent adresse skal kalles inn.
  • Styret skal legge fram årsregnskap og årsberetning, og det skal velges nytt styre.
  • Utover disse sakene har alle eiere lov å legge fram forslag.
  • De fleste saker avgjøres med simpelt flertall, der alternativet med flest stemmer vinner. Men vedtak som innebærer endringer utover vanlig forvaltning og vedlikehold, krever kvalifisert flertall på to tredeler av stemmene. Bygging av balkonger eller andre større bygningsmessige endringer og vedtektsendringer er eksempler på dette.
  • Styret avgjør om boligselskapet holder et fysisk eller digitalt møte. Store, kompliserte og kanskje konfliktfylte saker kan det være en fordel å drøfte i et fysisk møte.

Norske Boligbyggelags Landsforbund SA (NBBL) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som har til formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser. Vi jobber med å påvirke myndighetene til å føre en aktiv og bærekraftig bolig– og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø.