Sara Høydahl er «Årets stjerneskudd»

For fjerde år på rad skal norske YouTube-talenter hedres under «Gullsnutten». Sara Høydahl kan allerede juble over tittelen «Årets stjerneskudd», mens resten av de nominerte må vente i spenning litt til.
«ÅRETS STJERNESKUDD»: Sara Høydahl er «Årets stjerneskudd» i Gullsnutten 2018. Foto: Thomas Brun

På lørdag kåres de beste norske youtuberne, men allerede i kveld ble den første vinneren annonsert. Sara Høydahl er «Årets stjerneskudd» og ble overrasket av «Gullsnutten» på kriminelt vis (se video). Ideen til overraskelsen kommer fra Saras egen YouTube-serie «ForsvinningsFredag», hvor hun tar opp løste og uløste krimsaker.

– Jeg forventa ikke å vinne. Egentlig ikke å bli nominert en gang. Jeg tenkte at når det er så mange flinke youtubere å velge i, så kommer ikke lille meg til å stikke seg ut eller vinne, sier Høydahl.

Som de andre nominerte har Sara først blitt nominert av følgerne sine. Deretter har Gullsnutten-juryen valgt henne ut som en verdig vinner.

– Det er ikke sånn at jeg jobber for å få en pris, jeg får jo bekreftelse på at det jeg gjør er bra hver dag, resten av året også. For meg så er det et ekstra bevis på at «du gjør en dritbra jobb!», sier Høydahl.

I kategoribeskrivelsen til «Årets stjerneskudd» står det: «Youtuberen har markert seg med nyskapende innhold, og har først blitt oppdaget året som har gått. Innholdet er originalt og av høy kvalitet – og dette gjenspeiles gjennom raskt voksende visningstall. Stjerneskuddet er en ny kreativ og spennende stemme som vi venter oss mye av i årene som kommer».

AgneteshHanna Elisabeth og Markuz Life var også nominert i kategorien.

Og de nominerte er …

Resten av de nominerte youtuberne må vente litt til. «Gullsnutten» går av stabelen i Store Studio på Marienlyst lørdag kl. 20.55 og sendes direkte på NRK3.

– Årets nivå er høyt og gjenspeiler den kreative energien som hersker blant unge youtubere i Norge i dag. Det har vært stort engasjement gjennom nominasjonsprosessen og vi mener vi har fått verdige nominerte og vinnere, sier Andreas Hatlevik, innholdsansvarlig i Nordic Screens og styreleder i Gullsnutten.

Årets video: «Vold i hjemmet, del 2» av Hanna-Martine, «PASSER IKKE INN» av Malin Nesvoll, «JEG FÅR MEG KJÆRESTE - MovieStarPlanet #1» av Murdrocks og «Mamma Murdrocks - fiksjon» av NRK FlippKlipp

Årets serie: «ForsvinningsFredag» av Sara Høydahl, «MovieStarPlanet» av Murdrocks, «Ville veier» av NRK FlippKlipp og «Under dyna» av Nellie

Årets meningsbærer: Ellen Aabol, Dennis VareideMalin Nesvoll og Piateed.

Årets gamer: Rakkerstreker, RandulleKattekryp og Addexio.

Årets beauty: SandrathBeauty, Celina KarineAgnes Lovise og Eveline Karlsen.

Årets morsomste: Murdrocks, PiateedStina Talling og Nellie.

Årets vlogger: Herman Dahl, Amalie Olsen, Dennis Vareide og Hanna-Martine.

Årets youtuber: Denne kategorien kan beskrives som en hederspris og er den eneste prisen som ikke har vært åpen for nominasjoner. Her er alle norske youtubere automatisk nominert, og det er juryen som kårer vinneren. I fjor var det Herman Dahl som stakk av med tittelen. Tidligere har prisen gått til Prebz og Dennis (2015) og Baibai og Huginn (2016).

De som er nominert, er både etablerte stjerner og nye stjerneskudd. Som i tidligere år har det blitt avholdt en åpen nominasjonsrunde før juryen har valgt ut de nominerte.

Ønsker publikum velkommen

Programleder Martin Holmen gleder seg til å lede «Gullsnutten».

– I år skal stjernene bli en større del av prisutdelingen. De skal få rød løper, og det blir nok litt konfetti også. Vi skal løfte utdelingen enda et hakk. Vi vil at de nominerte skal føle seg sånn som musikk- og filmstjerner gjør når de er på prisutdeling, altså at dette skal være en skikkelig fest for dem, sier Holmen som til daglig jobber i mP3.

Før sending inviteres publikum til «meet and greet» utenfor Store Studio. Her vil også prisutdelingen sendes direkte på storskjerm med BeasVerden og Ramón som utegående reportere. Det blir intervjuer med vinnerne, utfordringer og mye annet gøy. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Gullsnutten arrangeres av Nordic Screens og NRK P3.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.KRIMINELL OVERRASKELSE: Sara Høydahl ble overrasket av «Gullsnutten» på kriminelt vis. Video: Vrang ProduksjonVideokanal

Kommunikasjonsansvarlig i NRK, Marianne Skøien: 938 71 836 / marianne.skoien@nrk.no

KLAR: Årets Gullsnutten-programleder er Martin Holmen fra mP3. Foto: Kim Erlandsen/NRK

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK