Salget av sommerreiser slår nye rekorder!

Nordmenn har bestilt pakkereiser for nærmere en milliard bare så langt i januar. Både FINN Reise og Apollo melder om rekordsalg på sommerreiser, sistnevnte med en økning på 22 prosent sammenliknet med fjoråret. Salget av Apollos fleksible pakkereiser har økt med over 40 prosent!

- Salget går over all forventing! Vi må over fire år tilbake i tid før pågangen var så stor i januar. Trykket er definitivt størst på de greske øyene og fortsetter salget i dette tempoet kan vi få et utsolgt Hellas lenge før sommeren, sier Marcus Lundgren, Salg, - og markedssjef i Apollo.

FINN Reise melder også om rekordsalg i januar, og kommersiell direktør Terje Berge bekrefter den enorme etterspørselen rundt Hellas. - Hellas og Spania blir sommerens største reisemål, med Kroatia og Bulgaria på andre og tredjeplass.

Hellas blir størst

Beregninger gjort av Apollo viser at 750 000 nordmenn skal reise på pakketur i sommer - hele 43 prosent av disse har en gresk øy som destinasjon. 160 000 nordmenn skal til Kreta alene, men det er de mindre øyene som har høyest salgsøkning hos Apollo i januar.

- Skiathos ligger på topp med en salgsøkning på 70 prosent, etterfulgt av Santorini og Parga, sier Lundgren, som tror den rekordhøye salgsøkningen av reiser til «det lille Hellas» bekrefter en økende trend med genuine og autentiske reisemål.

- Samtidig vet vi at mindre øyer også betyr færre flyseter og hotell. Dermed er vi like tidlig ute med å sikre oss ferien hit, som vi er med å sikre oss de beste hotellene på storfavorittene.

Nye favoritter

Også Kroatia slår nye rekorder i år med en økning på over 50 prosent i antall reisende. Hele 50 000 nordmenn reiser på pakketur hit i sommer. Dermed blir det nye favorittreisemålet for første gang større enn Tyrkia i det norske markedet. 2017 ser også ut til å bli Bulgarias store comeback-år, med en salgsøkning på henholdsvis 35 og 25 prosent hos Apollo og FINN Reise.

- Med Tyrkia ute er det naturlig at etterspørselen rundt Bulgaria øker, da dette er reisemålet som ligger nærmest i prisklasse. Men vi forventet ikke en så markant økning så tidlig på året, sier Apollos markedssjef.

Rekordsalg av fleksible pakkereiser

Siden 2014 har reisearrangøren også tilbudt «fleksible pakkereiser» som alternativ til den tradisjonelle charterferien. I samarbeid med over 400 flyselskaper og tusenvis av hoteller verden over står Apollo-kunden fritt til å skreddersy sin egen ferie, uavhengig av om det er storbytur eller sommerferie. I januar satte man salgsrekord også her.

- Nordmenn liker tryggheten en pakkereise gir, samtidig som de vil ha friheten til å velge reiselengde, hotell og flyselskap selv. Med våre ruteflypakker får man begge deler, og det er ingen tvil om at det er et populært produkt. I januar hadde vi en salgsøkning på over 40 prosent på våre ruteflypakker, og vi forventer å doble salget i løpet av 2017, sier Lundgren.

Hit reiser flest nordmenn i 2017

6. Mauritius

6. Rhodos

+4721017540http://www.apollo.no

Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt treningshotellet Playitas er Apollo en del av gruppen DERTOUR Group. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.

Følg pressemeldinger fra Apollo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apollo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Apollo