DERTOUR Group: Positivt utsyn for 2024

Europas nest største reiseselskap, som Apollo er en stolt del av, driver vekststrategi mot internasjonalisering og flere individuelle reisealternativer.

DERTOUR Group, som består av 130 ulike selskaper fordelt på 16 ulike markeder, ga under en pressekonferanse på reisemessen ITB i Berlin i dag innsikt i sin dynamiske vekstreise – og sitt positive utsyn for 2024.

- 2023 ble et fantastisk reiseår, og trenden fortsetter tydelig så langt inn i 2024. Vi så en markant etterspørsel for pakkereiser på tvers av markeder, og en europeisk trend mot høyere kvalitetsferier, sa Leif Vase Larsen, administrerende direktør i International DERTOUR Group.

I 2023 økte gruppen sin totale omsetning med 23 prosent sammenlignet med året før, og hadde en økning på 10 prosent i antall gjester. 2024 ser ikke ut til å bli noe dårligere. Fra talerstolen meldtes det nemlig også om en økning i antall tidlige feriebestillinger, og en tydelig fornyet reisetillit over hele Europa.

- Reiselysten er på topp, og som et mangfoldig og internasjonalt reiseselskap med over 20 reisearrangører og 30 spesialistvaremerker, forplikter vi oss til å tilby ekstraordinære opplevelser. Vår nye strategi omfatter derfor også en intensivering av samarbeidet på tvers av våre internasjonale team, forklarte Dr. Ingo Burmester, administrerende direktør i Central Europe DERTOUR Group.

Hit reiser vi

Mens den nåværende vintersesongen utfolder seg, gir DERTOUR Group's bestillingsanalyse av sine 16 europeiske markeder et innblikk i reisetrender over Europa, og avslører en 24 prosents økning i omsetningen sammenlignet med fjorårets vintersesong og en 17 prosents økning i antall gjester. På gruppenivå inkluderer topplisten for kort- og mellomdistansereiser ferieland som Spania, Egypt, Tyskland, Italia og Tyrkia.

Samtidig signaliserer vinterbestillingene en sterk tilbakekomst for langdistansereiser. Nærmere 1 av 3 velger fjerne destinasjoner, og topplisten inkluderer både Midtøsten, Det indiske hav og Sørøst-Asia.

Sommerens trender begynner også å bli merkbare, med en betydelig økning på hele 30 prosent i omsetningen og 24 prosent i antall gjester, sammenlignet med 2023. Det er særlig Middelhavsregionen som utmerker seg, med favoritter som Hellas, Kroatia, Tyrkia, Spania og Tunisia. Utvidede sesonger har også resultert i «nye» helårsreisemål.

- Vi ser en trend mot at tidligere typiske vinterdestinasjoner, som Maldivene, Emiratene og Thailand, nå virkelig er på vei til å bli helårsreisemål – mye grunnet kombinasjonen av kvalitetsopplevelser og svært attraktive priser på sommerhalvåret, forklarte Vase Larsen.

Skreddersydde reiser øker

En av de tydeligste reisetrendene DERTOUR ser på gruppenivå, er etterspørselen rundt skreddersydde og individuelle reiser. I sommer velger nærmest en tredjedel av selskapets europeiske gjester et femstjerners hotell – noe som gjenspeiler et sterkt ønske om luksuriøse reiseopplevelser.

- Samtidig ser vi at luksus defineres på helt ulike måter. For mange handler det ikke om eksklusive hoteller, men om naturopplevelser, velvære, eller lokale kulturer. I alle våre markeder ser vi trender som spenner fra sport-, og treningsreiser til fordypende ferieopplevelser. I 2024 vil vi oppleve noe unikt, sier Vase Larsen.

I dag inkluderer DERTOUR gruppen rundt 30 spesialistvaremerker. Fellesnevneren for alle er at de tilbyr individuelle reiseopplevelser for spesifikke målgrupper og interesser – som dykke-, og golfreiser, luksusreiser, og reiser til nordiske land. I tillegg dekker konsernets voksende hotellportefølje 10 ulike merker med over 100 hoteller i 14 ulike land.

Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt treningshotellet Playitas er Apollo en del av gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.