Riktig mat hele livet – hvem har ansvaret?

Under årets Arendalsuka ønsker TINE velkommen til frokost, paneldebatt og meningsutveksling rundt underernæring blant eldre, en av vår tids folkesykdommer. Det hele finner sted på Arendal Bibliotek, torsdag 16. august. Frokost fra kl. 8, programmet starter kl. 8.30.
Foto: Rawpixel / Unsplash

Når vi blir eldre kommer utfordringer med sultfølelse, smakssanser og fysiologiske forandringer. Maten smaker ikke det samme, vi er ikke like sultne og kroppen vår trenger andre næringsstoffer enn før. Dette kan gi underernæring, og i Norge er dette et alvorlig problem.

En ny undersøkelse vi i TINE har gjort understreker alvoret: 52 prosent av pårørende er bekymret over om eldre får i seg riktig mat og drikke, og halvparten av nordmenn har et dårlig inntrykk av maten eldre får på institusjon. I tillegg sier 60 prosent av oss at politikerne ikke har saken høyt nok på agendaen. Hvem har ansvaret, hvordan løser vi det og hvem betaler for det, spør konsernsjef i TINE, Hanne Refsholt, i en kronikk i VG.

På arrangementet vil vi få høre innlegg fra Robin Kåss, ordfører i Porsgrunn, Øydis Ueland, seniorforsker ved matforskningsinstituttet Nofima og konsernsjef i TINE, Hanne Refsholt.

Panelet i debatten vil bestå av

Torill Eidsheim (Høyre), stortingsrepresentant, helse- og omsorgskomiteen
Morten Ørsdal Johansen (Fremskrittspartiet), stortingsrepresentant og landbrukspolitisk talsperson
Tone Tellevik Dahl (Arbeiderpartiet), byråd for eldre, helse og arbeid i Oslo
Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet
Anita Vatland, leder i Pårørendealliansen
Hanne Refsholt, konsernsjef i TINE

Hjertelig velkommen. Påmelding og mer info her.

Foto: Rawpixel / Unsplash