Richard Ordemann i historisk taekwondo-finale

For første gang i historien har en norsk taekwondo-utøver klart å kjempe seg til en finale i Grand Prix serien i taekwondo. Denne bragden har landslagsutøver Richard Andre Ordemann (24) klart i dag i -80 kg klassen.

Grand Prix serien består av 3 eller fire konkurranser i året der de 32 høyest rankede i utøverne i verden blir invitert til å delta. På slutten av året arrangeres det en Grand Prix finale der kun de 16 høyest rankede utøverne får delta. Årets Grand Prix finale arrangeres i Fujairah i De Forente Arabiske Emirater.

Richard Ordemann startet dagen med å slå Kroatiske Toni Kanaet 8-4, før han slo Milad Beigi Harchegani 17-15 i en spennede kvartfinale. I semifinalen ventet Cheick Sallah Cisse fra Elfenbenkysten som både er regjerende olympisk mester og har vunnet Grand Prix hele fire ganger tidligere. Det ble en tett kamp, men Ordemann vant og møter regjerende verdensmester Russiske Maksim Khramtcov i morgendagens finale. Sist gang de to møtte hverandre var i Grand Prix stevne i London i fjor. Ordemann ledet kampen til det stod sekunder igjen og Khramtcov fikk inn et treff og vant knepent.

Richard Ordemann med opprinnelse fra Øvre Romerike Budosenter og Tøyen taekwondoklubb er nå utøver på det Norske taekwondolandslaget. Han trener på full tid og  har hatt en flott utvikling i tett samarbeid med trenerteamet og Olympiatoppen.

Finalene sendes live i morgen, kl. 12:00 norsk tid.

Richard André Ordemann, foto: Helle Borgen

+47 21 02 90 00http://www.kampsport.no

Følg pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Kampsportforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Kampsportforbund