Redningsselskapet vil videreføre drukningsstatistikken

6.2.2017 18:22 | Redningsselskapet

Etter at Norsk Folkehjelp mandag meldte at de ikke lenger kommer til å utarbeide en landsomfattende drukningsstatistikk, er Redningsselskapet klar til å videreføre arbeidet.

Redningsselskapet overtar drukningssatistikken, som vil være et godt supplement til oppdragsstatistikken fra redningsskøytene. Foto: Mats Grimsæth

– Vår visjon er at «Ingen skal drukne». For å komme nærmere dette målet, er det viktig at vi vet hvor mange som drukner og hvorfor de drukner. Først da kan vi sette inn de riktige tiltakene, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Han legger til at Redningsselskapet i dag fører statistikk for alle oppdrag som de 50 redningsskøytene har.
– Drukningsstatistikken vil derfor være en naturlig del av den informasjonen vi henter inn for å styrke sjøsikkerheten i Norge. Vi får ofte henvendelser fra både media og myndigheter om ulike typer statistikk relatert til ulykker på og ved vann, sier Pedersen, som regner med å ha statistikken for januar 2017 klar i løpet av februar.

Norsk Folkehjelps kommunikasjonssjef Håkon Ødegaard er fornøyd med at statistikkarbeidet fortsetter.
– Når vi nå har valgt å ikke videreføre jobben med drukningsstatistikken, synes vi det er fint at Redningsselskapet tar stafettpinnen videre. De har jo et nært forhold til sjøvett og sikkerhet på sjøen, og ut fra det jeg vet har de en visjon om at ingen skal drukne, sier Ødegaard.

Redningsselskapet har et godt samarbeid med Norges Livredningsselskap som også sitter på mye fagkunnskap rundt det med drukning og hva som skjer og hvorfor over 100 personer årlig drukner i Norge.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 50 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time.