Realisering ny E39 Kristiansand – Ålgård: Nye Veier fremskynder byggestart på delstrekninger

Nye Veiers E39-prosjektorganisasjon jobber med å fremskynde byggestart for flere delstrekninger. For prosjektet Lyngdal øst til Lyngdal vest kan anleggsarbeidet være i gangsatt så mye som ett år tidligere enn planlagt.

Høy aktivitet: Nye Veiers E39-prosjekt fra Kristiansand til Ålgård er delt inn i flere entrepriser. Nå legges det opp til fremskyndet byggestart på flere av delprosjektene.

- Målet er å kunne skrive kontrakt vinteren 2020, og ha byggestart for strekningen fra Herdal til Røyskår innen årsskiftet 2020/2021, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.

Flere prosjekter samtidig
Olga Wilhelmsen er tildelt rollen som prosjektleder for å få strekningen raskest mulig klar for utbygging. Hun kommer fra rollen som prosjektleder for strekningen Mandal øst – Mandal by.

- I vår gjennomføringsstrategi for hele E39-området har vi hatt i planen vår at vi skulle ha «kontinuerlig utbygging» på strekningen fra Kristiansand til Lyngdal, med suksessiv utbygging av først to strekninger (Kristiansand vest - Mandal øst og Mandal øst – Mandal by), for deretter å bygge ut de neste to strekningene (Mandal – Lyngdal øst og Lyngdal øst - Lyngdal vest). Nå ønsker vi å forsere utbyggingen av strekningen gjennom Lyngdal, sier Heieraas.

Organisering
Parallelt med å få jobbene ut i markedet, må Nye Veier også jobbe med organisering av utbyggingen.

- Det blir en viktig oppgave den nærmeste tiden. Vi må være trygge på at vi klare for å følge opp anlegget, den dagen entreprenøren står der, samtidig med at vi er i innspurten på strekningene fra Kristiansand til Mandal, understreker Heieraas.

Når det gjelder strekningen Mandal – Lyngdal øst, må områdereguleringsplanen vedtas før Nye Veier kan gå ut i markedet med denne. Målet er områdeplanvedtak høsten 2019, og deretter påfølgende reguleringsplanarbeid. Målet er byggestart i løpet av 2021.

- Umiddelbart etter at vi har et områdeplanvedtak, så går vi ut i markedet med også denne kontrakten. Vi har tro på at vi også her kan komme i gang raskere enn opprinnelig planlagt, sier E39s prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.

Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas: +47 975 63 620. E-post: asbjorn.heieraas@nyeveier.no

Asbjørn Heieraas er prosjektdirektør for Nye Veiers E39-område.
Olga Wilhelmsen er tildelt rollen som prosjektleder for delstrekningen Lyngdal øst-Lyngdal vest hvor utbyggingsstart fremskyndes betydelig.

Vi skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. Disse binder landet vårt sammen og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier er et heleid statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet.

Nye Veier løser støyproblemene på E6 forbi Fåberg og foreslår nytt kryss sør i Øyer20.8.2019 17:13:51 CESTPressemelding

Nye Veier har funnet en ny smart løsning som ikke har vært foreslått tidligere for E6-strekningen Storhove – Øyer. I planforslaget foreslår Nye Veier firefelts motorvei med 110 km/t frem til demningen ved Hunderfossen, mellomlang tunnel forbi Fåberg og flytting av Ensbykrysset til Midtskog. Positive vedtak i kommunene nå, som følger Nye Veiers anbefaling, vil kunne sikre byggestart på Storhove høsten 2020.