Nye Veier foreslår miljøforbedrende tiltak på ny E6 fra Sveberg til Værnes

E6 Ranheim-Værnes består av to delstrekninger. Det pågår for tiden konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg. For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.

E6 Ranheim - Værnes
E6 Ranheim - Værnes Nye Veier Nye veier

-Parallelt med konkurransen for E6 Ranheim – Sveberg, som er den mest modne delen av Ranheim – Værnes og som det haster mest å ferdigstille, har vi jobbet videre med prosjektet fra Sveberg til Værnes. Vi har vi gjort en grundig vurdering av hvordan strekningen kan tilpasses samfunnets forventninger til en framtidsrettet løsning. Vi har kommet fram til løsninger som vil forbedre prosjektet i form av reduserte arealbeslag, mindre klimagassutslipp og lavere kostnader. Vi har presentert våre forslag for Stjørdal og Malvik kommuner og opplever at de er lydhøre. Nå skal vi komme tilbake med mer utfyllende beskrivelser av tiltakene vi foreslår og få nødvendige politiske vedtak slik at vi kan gjennomføre endringene, sier Espen Almlid, Utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Nye Veier har justert omfanget på prosjektet og har også oppdatert kostnadsberegningene for utbyggingen fra Ranheim til Værnes.

- Vi har tidligere budsjettert med en kostnad på om lag 6 milliarder kroner. Slik det ser ut nå vil kostnaden for å ferdigstille veien være om lag 9 milliarder kroner, eks mva. Vi jobber med kostnadsreduserende tiltak som ikke svekker nytten nevneverdig. Vi vet mer om hvor store kostnadsøkningene blir når vi har gjennomført konkurranser på alt restomfang, sier Almlid.

Fire felt til Hellstranda

Nye Veier foreslår å avslutte utbyggingen til fire felt på Hellstranda. Det innebærer at bygging av ny Sandfærhus bru og ombygging av eksisterende kryss på Værnes tas ut av prosjektet. Det er flere grunner til at Nye Veier foreslår disse endringene.

- Dagens kryss på Værnes har god kapasitet og vil ha det i mange år fremover. Dessuten vil det bli krevende og ta tid å få tillatelse til utfylling i sjøen slik dagens reguleringsplan forutsetter for å bygge om krysset. Vi anser det som mest fornuftig at denne delen inngår i en helhetlig vurdering av videre utbygging fra Hell til Kvithammer. Store kostnadsøkninger har vært medvirkende til at vi har sett på om det er mulig å redusere omfanget av prosjektet uten at nytten for trafikantene reduseres vesentlig. Avslutning av prosjektet på Hellstranda ivaretar dette, og framtidig ny E6 fra Ranheim til Værnes vil bli en moderne og trafikksikker vei, sier Almlid.

Redusert fartsgrense gir betydelige miljøforbedringer

I tillegg til å avgrense omfanget av prosjektet har Nye Veier gjort en ny vurdering av fartsgrensen fra Sveberg til Værnes. Ved å redusere fartsgrensen fra 110 til 100 km/t vil arealbeslaget blir redusert med ca 80 000 m2, som er betydelig. Klimagassutslippene vil dermed reduseres med ca 1100 tonn for de endrede løsningene som foreslås. Dette tilsvarer om lag 70 prosent reduksjon sammenlignet med om tiltakene skulle vært gjennomført for en fartsgrense på 110 km/t.

-Endringene vi samlet foreslår vil forsinke ferdigstillelse av ny E6 mellom Ranheim og Værnes noe, men det vil bli et bedre og mer miljøtilpasset prosjekt. Gjennomføringen av disse tiltakene vi foreslår vil kreve en reguleringsmessig avklaring. Det betyr at tidspunkt for kontrahering av ny totalentreprenør for strekningen E6 mellom Sveberg og Værnes blir noe forskjøvet i forhold til opprinnelig planlagt, sier Almlid.

Veien videre

Det er ikke klart når konkurransen for den videre E6-utbyggingen mellom Sveberg og Værnes kan lyses ut. Det vil blant annet avhenge av tidsløpet for planavklaringer og eventuelle omreguleringer. Nye Veier kan foreløpig ikke si noe mer om når delstrekningen fra Sveberg til Hellstranda kan ferdigstilles, men det vil ikke være mulig å bli ferdig i 2027.

Om oss

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg pressemeldinger fra Nye Veier

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nye Veier

Ny E6 gjennom mellom Berkåk og Sokndal: - Nå er vi i gang29.4.2024 12:05:32 CEST | Aktuelt

– Målet med ny E6, som er en sentral nasjonal ferdselsåre, er økt trafikksikkerhet, bedre flyt i trafikken og stimulere til vekst og utvikling i en stor region. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med arbeidsfellesskapet Skanska Syltern ANS (JVSSANS), sammen med Rambøll som rådgiver. Denne strekningen er en viktig del av utviklingen av E6 sør for Trondheim, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.