Produkter til salgs i taxfree felt i MFU
Godteri og leketøy i samme produkt i strid med retningslinjer

MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) har gitt en klager medhold i at et produkt utformet som et batteridrevet leketøy solgt sammen med godteri, er i strid med MFUs retningslinjer. Produktene er i salg i taxfree butikker, blant annet på Gardermoen og importeres av Global Travel Retail Sales. I følge veiledningen til MFU’s retningslinjer, skal godteri ikke selges sammen med tilleggsytelser som appellerer særlig til barn. Utvalget vurderer viftene med Frozen, Minions og Hello Kitty dekor for å være en slik tilleggsytelse. Produktene anses derfor å være markedsføring særlig rettet til barn og i strid med MFUs retningslinjer. Vedtaket er enstemmig.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg saker fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU klage endrer markedsføring av Barnas Matdag21.2.2018 11:57 | Pressemelding
Sukkerholdige aktiviteter var benyttet i markedsføring for Barnas Matdag av Citycon Herkules
Coca-Cola frikjent i MFU21.2.2018 11:55 | Pressemelding
Coca-Colas juletrailer 2017 er ikke markedsføring særlig rettet til barn
Mars og Rema felt i MFU31.1.2018 15:00 | Pressemelding
Display med sjokolade og Halloweendekor er markedsføring til barn
Candyking og Rema felt i MFU23.1.2018 12:00 | Pressemelding
Oppstilling av godteri med Halloweendekor er markedsføring til barn
Freia frikjent i MFU7.12.2017 00:00 | Pressemelding
Lykkehjul i barne- og familieparker er ikke markedsføring særskilt rettet til barn eller uaktsom markedsføring til ungdom
Coca-Cola felt i MFU7.12.2017 00:00 | Pressemelding
Kinospill før familefilm var feilplassert
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom