MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
I vedtak 13/2023 medførte den barnerettede emballasjen at handlingsrommet vedrørende oppstilling ble svært begrenset. Dette handlingsrommet ble vurdert overskredet, hvilket medførte fellelse.
I vedtak 11/2023 var selve produktet og emballasjen såvidt lite barnerettet at utvalget aksepterte en oppstilling som hadde et noe barnslig preg. Det ble også vektlagt at det i forbindelse med julehøytiden er vanlig med noe barnslig preg på virkemidlene når det gjelder alle aldersgrupper. Kampanjen ble vurdert til å ikke være i strid med MFUs retningslinjer.
I vedtak 5/2023 la utvalget til grunn at det ikke kan oppstilles noe generelt forbud mot salg av sukkerspinn på kjøpesentre. Det avgjørende er om oppstillingen og virkemidlene tilsier at den konkrete kampanjen er særlig rettet mot barn. Klager hadde veldig klare oppfatninger om dette, som innklagende valgte å ikke kommentere. Utvalget la derfor klagers påstander til grunn, hvilket medførte fellelse.
Kontakter
Carsten GunnarstorpSekretariatslederMFU - Matvarebransjens faglige utvalg
Tel:+47 411 04 055carsten.gunnarstorp@mfu.asLenker
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
Leos Lekeland ble i 2023 felt for Halloween kampanjen i 202213.3.2024 10:28:46 CET | Pressemelding
Leos Lekeland har i flere år gitt uttrykk for at de skal slutte med disse kampanjene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom