På lørdag sover hele Norge ute

Til helgen fylles skog, fjell og hager landet over opp med telt og hengekøyer, når #nattinaturen går av stabelen for femte år på rad.

NATT I NATUREN: Til helgen er det forventet at opp mot 100 000 vil overnatte ute, når årets #nattinaturen går av stabelen. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Lørdag 31. august oppfordres hele Norge til å finne fram soveposen og ta en lørdagskveld utenom det vanlige. Denne kvelden åpnes nemlig Friluftslivets uke 2019 med det store uteovernattings-arrangementet #nattinaturen.

De siste årene har opp mot 100 000 sovet ute denne natten, og arrangør Norsk Friluftsliv forventer at mange vil ta turen ut på lørdag.

– I løpet av de siste fem årene har dette virkelig rukket å bli hele Norges sove-ute-dag. Denne lørdagskvelden ser vi at mange pakker sekken og drar til skogs, henger opp hengekøya i nærområdet eller er med på en fellesovernatting. Andre drar dyna ut på balkongen, og er med på moroa på den måten, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

Fritt fram i utmark

Heimdal forteller at #nattinaturen også er en feiring av den norske allemannsretten, som gir oss rett til å telte stort sett hvor vi vil i utmark, året rundt.

– Takket være allemannsretten er det fritt fram for å sette opp teltet ditt hvor du vil i utmark. Bare husk å ikke slå leir nærmere enn 150 meter fra bebodde hus og hytter, så du ikke er til bry for andre, sier Heimdal.

Om man vil delta på #nattinaturen kan man altså sove ute stort sett der man vil. I tillegg blir det også fellesovernattinger i regi av lokale lag og foreninger landet over, som er åpne for alle. Hvor disse holdes finner man i aktivitetskalenderen på www.friluftslivetsuke.no.

#nattinaturen markerer åpningen av Friluftslivets uke 2019, som varer fra 31. august til 8. september. Denne uka blir det over 1200 friluftsarrangementer, aktiviteter, turer og kurs over hele landet.

– Husk bålforbudet

For de som skulle bli fristet til å tenne bål på lørdag, minner Heimdal om at det generelle bålforbudet gjelder fram til 15. september.

– Vi er fortsatt i den perioden hvor det er et generelt forbud mot åpen ild i skog og mark, men det er likevel lov å tenne bål på godkjente bålplasser. Det er også lov å tenne bål i tilfeller der det ikke åpenbart kan medføre brannfare, som for eksempel etter mye nedbør eller på sand, forklarer han.

Fakta om Friluftslivets uke 2019:

• Arrangeres landet over i perioden 31. august – 8. september
  • Uka åpner med sove-ute-aksjonen #nattinaturen lørdag 31. august
  • Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og dens 17 medlemsorganisasjoner står bak feiringen
  • www.friluftslivetsuke.no finner man over 1200 arrangementer, fordelt på fylker og datoer

Norsk Friluftsliv er
paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.