På jakt etter nye Kirkens hus

Sammen med de kirkelige leietakerne i «Kirkens hus» i Rådhusgaten 1-3 i Oslo, er Opplysningsvesenets fond på jakt etter nye lokaler for «nye Kirkens hus» sentralt i Oslo sentrum.

Bernt Nordby Skøien er daglig leder i Clemens Eiendom.

Clemens Eiendom AS som er Opplysningsvesenets fonds datterselskap for eiendomsutvikling og -forvaltning, opplyser at søket etter nye lokaler foregår i Oslo sentrum, i området fra Rådhuset til Gamlebyen innenfor Ring 1, inkludert Kvadraturen.

- Målsettingen er å skape et nytt Kirkens hus som skal være et synlig, åpent, aktivt, varmt og slagkraftig samlingspunkt for kristne organisasjoner, sier daglig leder Bernt Nordby Skøien i Clemens Eiendom.

Parallelt med å søke etter og utvikle et nytt bygg for Kirkens hus, pågår det samtaler med andre aktører for å samle flere kristne organisasjoner, i og utenfor Den norske kirke, under samme tak for å realisere viktige synergier.

- Målet er at nye Kirkens hus får en rolle for publikum, samarbeidspartnere og byens befolkning, understreker Nordby Skøien.

- Som en integrert del av nye Kirkens hus ønsker vi oss et levende og inviterende areal, et dialogsenter. Dette bør legge til rette for ulike publikumsrettede aktiviteter og muligheter, som konserter og kulturaktiviteter, utstillinger, debatter, informasjonssenter og kafe/restaurant,  sier Nordby Skøien

Med dagens kirkelige leietakere har nye Kirkens hus behov for et areal på ca. 6 500 kvm. Samtidig er det dialog med andre kristne organisasjoner som vil kunne være naturlige deltakere i nye Kirkens hus, som vil kunne utløse behov for et bygg på 12 000 kvm.

Clemens Eiendom AS har engasjert eiendomshuset Malling & Co. i prosessen med å finne nye lokaler for nye Kirkens hus.

Målet er å inngå kontrakt om flytting til nye lokaler innen utgangen av 2018, med endelig flytting i 2020/2021.

Dagens Kirkens hus ble etablert ved at flere kirkelige virksomheter samlokaliserte seg i Rådhusgata 1-3 fra 2004. Clemens Eiendom eier 100 % av bygget i Rådhusgata som skal totalrehabiliteres fra utløpet av 2020. Niels Torp arkitekter er engasjert for rehabiliteringen.

Kontaktperson:
Bernt Nordby Skøien, daglig leder Clemens Eiendom AS
99 70 13 12 - bns@clemenseiendom.no

Bernt Nordby Skøien er daglig leder i Clemens Eiendom.