Her er det nye Kirkerådet

Kirkemøtet har i dag valgt hvem som skal sitte i Den norske kirkes nasjonale styre de neste fire årene. Se hvem de 17 medlemmene er her.

Nå er det nye Kirkerådet klart. Her er den nye lederen, Harald Hegstad. Foto: Den norske kirke Den norske kirke.

Den norske kirkes øverste demokratiske organ, Kirkemøtet, valgte fredag ettermiddag hvem som skal sitte i Kirkerådet.

Kirkerådet leder Den norske kirkes arbeid på nasjonalt nivå og er derfor helt sentral i utviklingen av folkekirken.

Her er listen over det nye Kirkerådet

Disse er nå faste medlemmer av Kirkerådet de neste fire årene:

• Leder: Harald Hegstad (NL, Oslo)
  • Agder og Telemark: Tore Thomassen (NL)
  • Bjørgvin: Karl Johan Kirkebø (ÅF)
  • Borg: Karin-Elin Berg (ÅF)
  • Borg: Erling Birkedal (NL)
  • Hamar: Vanja Hole Joramo (ÅF)
  • Møre: Amalie Valde Berge (NL)
  • Nidaros: Bjørn Thomas Åhrén (Sørsamisk)
  • Nord-Hålogaland: Oddgeir Sølvfæstersen (FK)
  • Oslo: Gard Sandaker-Nielsen (ÅF)
  • Stavanger: Dorrit Vignes (ÅF)
  • Sør-Hålogaland: Eli Augestad Vikdal (BL)
  • Tunsberg: Lill Tone Grahl-Jacobsen (ÅF)
  • Prest: Kjersti Gautestad Norheim
  • Prest: Dag Tormod Milje
  • Lek kirkelig tilsatt: Tore Christiansen
  • Preses: Olav Fykse Tveit

NL: Nominasjonkomiteenes lister, BL: Bønnelista, FK: Frimodig kirke, ÅF: Åpen folkekirke.

Slik ble Kirkerådet valgt

Kirkemøtet valgte fredag ettermiddag Harald Hegstad som leder av Kirkerådet. Harald Hegstad fikk 60 stemmer av de 115 stemmene.

Kirkemøtets ulike kirkepolitiske lister hadde før årets Kirkemøtet samlet seg om et felles forslag til sammensetning av Kirkerådets folkevalgte representanter. Ønsket var å foreslå et kirkeråd som sammen skulle speile en bredde i kompetanse, alder og bakgrunn. Kirkemøtet stemte for forslaget: 113 stemte for, 2 stemte mot.

Til slutt valgte også Kirkemøtet én kirkelig tilsatt og to prester til Kirkerådet. 116 stemte ved valget, og ingen stemte blankt. Prest Kjersti Gautestad Norheim fikk 55 stemmer, prest Dag Tormod Milje fikk 55 stemmer og lek kirkelig tilsatt Tore Christiansen fikk 44 stemmer.

Preses Olav Fykse Tveit, ledende biskop i Den norske kirke, har fast plass i Kirkerådet.

I tillegg til disse 17 medlemmene, stiller også tre kirkelige ledere i Kirkerådets møter: leder av Samisk kirkeråd, Den norske kirkes ungdomsutvalg og Mellomkirkelig råd. Disse har talerett, men ikke stemmerett.

Om oss

65 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Den norske kirkes virksomhet finansieres over kommunebudsjettene og statsbudsjettet.

Mer himmel på jord