Opp til folket å avgjøre hvem som blir årets ildsjel

Fra og med søndag kan man stemme frem sin favoritt til å vinne Friluftslivets Ildsjelpris for 2017. Tre finalister kjemper om å få en av friluftslivets gjeveste priser.

KAN VINNE: Brith Sørensen fra Torsken Turgruppe er en av de som har markert seg så mye at hun er i finalen til Friluftslivets Ildsjelpris. Foto: Privat

Blir det Kåre Haug fra Skiforeningen, Brith Sørensen fra Torsken Turgruppe eller Evenes Turlag som blir utropt til årets ildsjel søndag 3. september? Det er det opp til folket å avgjøre.

Mens det allerede er kjent at Tursøstre er tildelt Friluftslivsprisen 2017 av en jury, er det opp til folket å bestemme hvem som vinner Friluftslivets Ildsjelpris.

Deles ut under Friluftslivets uke
Søstrene Hege Schultz Heireng og Stine Schultz Heireng vil få utdelt prisen på Friluftsmuseet Stenberg på Toten søndag 3. september, samme dag som vinneren av Friluftslivets Ildsjelpris blir kjent. Dette markerer også startskuddet for den landsdekkende feiringen Friluftslivets uke (2.-10.september).

Fra søndag 20. august til onsdag 30. august kan man stemme på sin ildsjelfavoritt via SMS. Det er gratis å stemme, og man kan stemme så mange ganger man ønsker.

– For oss er det veldig viktig å ha ildsjeler som gløder for friluftslivet. Denne prisen er vår måte å gi en takk til ildsjelene, og viser hvor viktig deres bidrag er, både for friluftslivets egenverdi, men også for folkehelsen, sier juryleder Dag Kaas.

Får pengepremier til å bruke lokalt
Friluftslivets Ildsjelpris ble opprettet for å hedre de mange frivillige som hver dag står på for friluftslivet. Det være seg å sette opp turskilt, legge skispor, arrangere turer, eller stå på for at barn og unge skal ha gode fritidstilbud landet over.

Alle de tre finalistene får pengepremier som de vil bruke til gode friluftslivstiltak i sine lokalmiljøer.

Prisen eies og deles ut av Norsk Friluftsliv og festivalen Friluftsliv for alle.

Juryen består av Dag Kaas (leder), fylkesmann Lars Sponheim, avd.dir. i Miljødirektoratet, Berit Lein, stortingsrepresentantene Knut Aril Hareide og Jan Bøhler, programskaper i NRK Trond Berg, samt Morten Dåsnes (representerer Helsedirektoratet) og Kjell Haugen (representerer Friluftsliv for alle).

Kandidatene:

Evenes Turlag
(For å stemme: Send SMS med kodeord: Ildsjel 1 til 2105)
Av Evenes kommunes 1400 innbyggere er over 700 medlemmer i turlaget, og turlaget har siden 1999 jobbet for lavterskel-aktiviteter under slagordet «Naturglede for alle». Evenes Turlag har som formål å stimulere og legge forholdene til rette for alle grupper av befolkningen til allsidig friluftsliv, og deres 28 turmål hadde 12000 besøk i 2016.

Kåre Haug, Rykinn (For å stemme: Send SMS med kodeord: Ildsjel 2 til 2105)
Ifølge Skiforeningen har Kåre Haug vært frivillig i ulike roller i organisasjonen så lenge at dagens ansatte ikke husker når han begynte, for han har alltid vært der. Haug trekkes særlig frem for sitt engasjement som primus motor for Kjentmannsmerket siden 1990, som frivillig under arrangementer i Holmenkollen og i Markatjenesten. Formålet med Kjentmannsmerket har vært og er å bringe turgåerne ut av de mest brukte veier, stier og løyper, og inn på nye områder av Marka for å øke tur- og naturopplevelsene.

Brith Sørensen, Torsken (For å stemme: Send SMS med kodeord: Ildsjel 3 til 2105)
Brith Sørensen flyttet tilbake til fjord og fjell på yttersida av Senja da hun pensjonerte seg fra lærerjobben på Finnsnes. Hun ble umiddelbart en eksplosiv kraft i lokalsamfunnet, og i 2011 dannet hun Torsken Turgruppe. Turgruppa er svært aktiv med både turer og sammenkomster, lavterskel trimtilbud, skilting og merking, rydding av stier, annonsering m.m., med Brith Sørensen som leder og primus motor. Sørensen omtales som Torsken kommunes friluftlivsressurs og folkehelsekoordinator – på frivillig basis.

EVENS TURLAG: Den tredje kandidaten til å vinne Friluftslivets Ildsjelpris er Evenes Turlag. Foto: Privat