Nytt verktøy skal hjelpe foreldre med å trygge barna på nett
Fra barna er ti år har nesten alle tilgang til smarttelefon, viser Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2018». Omkring halvparten av alle niåringer og nesten alle tolvåringer er på sosiale medier, og en god del av dem har vært utsatt for en eller annen form for ubehagelig opplevelse på nett, ifølge undersøkelsen.
Nytt samtaleverktøy
Medietilsynet er opptatt av at negative erfaringer kan forebygges gjennom kunnskap og innsikt, og fremhever særlig foreldrenes ansvar. Det er bakgrunnen for at tilsynet sammen med Mobbeombudet i Buskerud nå har utarbeidet en nytt samtaleverktøy.
– Foreldre som tidlig viser interesse og engasjerer seg i barnas mediebruk, kan hjelpe dem med å utvikle digital dømmekraft. Målet med samtaleverktøyet er økt bevissthet både blant foreldre og barn. Det igjen tror vi kan bidra til å redusere hendelser som mobbing, utestenging og uheldig deling av bilder på nett, sier Velsand.
Foreldre må engasjere seg tidlig
Samtaleverktøyet «Digital dømmekraft – foreldre som rollemodeller» er tenkt brukt på møter og temakvelder for foreldre med barn i 2. og 3. klasse. Foreldrene blir delt inn i mindre grupper, og får et ark (også kalt dialogduk) med spørsmål og oppgaver. Oppgavene danner utgangspunkt for felles samtale og refleksjon basert på egne erfaringer om barns digitale mediebruk.
– Samtaleverkøyet kan brukes i stedet for eller i tillegg til dagens tradisjonelle foredrag om barn og sosiale medier. I pilotene som er gjennomført, har vi sett at felles samtale og diskusjon mellom foreldre er mye mer effektivt enn foredrag, sier mobbeombudet i Buskerud, Bodil Houg.
Barna ønsker å lære nettvett av foreldre
Åtte av ti foreldre mener foreldre og voksne i barnets nærhet bør ha det største ansvaret for beskyttelse av barn og unge i deres bruk av medier, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2018. Mange barn sier også selv at de helst vil lære av foreldrene.
– Medietilsynet mener god digital dømmekraft både hos barn og voksne er viktig for å gjøre barn til trygge mediebrukere. Samtaleverktøyet fra Medietilsynet og Mobbeombudet kan hjelpe foreldrene et stykke på vei, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet. Hun påpeker at når foreldrene begynner å snakke med barna om deres digitale mediebruk tidlig, blir det ofte lettere å håndtere utfordringer de møter senere.
Leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), Gunn Iren Müller, håper verktøyet kan hjelpe foreldre til å snakke åpent med barna, uten å bruke pekefingeren.
– Digital dømmekraft er blitt en grunnleggende ferdighet i dagens samfunn, sier Müller.
Medietilsynets råd til foreldre med digitale barn
# 1 Følg aldersgrensene
# 2 Engasjer deg, vær tilstede og gjør avtaler med barna
# 3 Snakk om hva som er greit å kommentere og dele
# 4 Hjelp barna å være kritiske til informasjon de leser og deler
Om samtaleverktøyet Samtaleverktøyet «Digital dømmekraft – foreldre som rollemodeller» skal hjelpe foreldrene til å bli gode digitale veiledere for barna gjennom felles samtale og bevisstgjøring. Aldersgrensen på sosiale medier er 13 år. Når foreldre engasjerer seg i spørsmål knyttet til barns digitale mediebruk tidlig, blir det enklere å sette grenser og veilede barna, mener Medietilsynet. Det er utviklet to dialogduker som kan brukes på ulike foreldremøter med noen måneders mellomrom. Samtalen kan ledes av ressurspersoner fra den enkelte skole, som for eksempel en lærer eller en foreldrerepresentant. Diskuter gjerne med skolens foreldreutvalg (FAU) eller ledelse dersom du tenker at dette kan være aktuelt for foreldre i ditt barns klasse. Mer informasjon finner du på www.dialogduk.no. |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:69301230 | 41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom