Nytt studie i lager og logistikk

HK i Norge har satt seg i førersetet og utvikler et studie i logistikk med automasjon. Ansatte som jobber med logistikk får gjennom studiet en kompetanse som er nødvendig i bransjen i framtida.

1. nestleder Bjørn Mietinen

- De som er i jobb i dag, må ikke bli akterutseilt. Vi må ta vare på den viktige kompetansen de har, og gi dem mulighet til å fylle på kompetansen de mangler. Da kan de løse morgendagens arbeidsoppgaver, sier Bjørn Mietinen, 1. nestleder i HK.

Knallgodt studie
Det nye studiet som utvikles sammen med Högskolan Väst i Sverige, er relevant for alle som i dag jobber innen lager og logistikk.

– Det blir et knallgodt studie, som gjør at folk kan det de må for å jobbe på hel- og halvautomatiserte lagre også i framtida. Mietinen mener det bare er et tidsspørsmål før de fleste lagre er automatisert. - Da er det viktig at folk er forberedt, så de ikke ender i arbeidsledighetskøen, sier Mietinen. Planen er at studiet skal gi 7.5 – 15 studiepoeng.

Tar saken til departementet
Den 19. februar skal nestlederen i HK møte ledelsen i Kunnskapsdepartementet for å fortelle om studiet. Han vil også snakke om viktigheten av etter- og videreutdanning for de som er i jobb i dag.

For mer informasjon, kontakt informasjonssjef Kirsti Hansen Demény på tlf. 97991929.

1. nestleder Bjørn Mietinen

Handel og Kontor i Norge (HK) ble stiftet i 1908 under navnet Den Underordnede Handelsstands Landsforbund i Kristiania. På dette tidspunktet var det 2.175 medlemmer. Handel og Kontor i Norge (HK) er i dag LOs tredje største forbund med over 72.000 medlemmer. HKs medlemmer kommer fra en rekke bransjer. Vi organiserer innen: handels-, industri-, håndverk-, luftfart-, forlag-, kontor-, administrasjon-, finans- og servicevirksomhet.