Nytt samarbeid mellom Facebook, Faktisk og Medietilsynet om å avdekke falske nyheter
Medietilsynet jobber for å skape bevisste og kritiske mediebrukere - og lørdag 19. august ruller Facebook ut annonser i blant annet VG Lørdag, Dagbladet Lørdag, Aftenposten og Amedias lokalaviser. Denne kampanjen skal bidra til å ruste det norske folk til å oppdage falske nyheter på nettet. Annonsene er en del at et samarbeid mellom Facebook, Faktisk.no og Medietilsynet i forbindelse med Stortingsvalget.
Topper alle nyhetsfeeder til norske Facebook-kontoer fra mandag
Fra mandag av vil tipsene også være tilgjengelig på toppen av folks nyhetsfeed i Facebook-appen, og folk kunne klikke videre derfra til både Faktisk.no og Medietilsynets sider om mediekompetanse.
– At Facebook tar et slikt initiativ i Norge, og i tillegg ønsker å involvere mediemyndigheten og faktasjekkere ser vi veldig positivt på. Vi ønsker å stimulere folk til kritisk tenkning til det man ser, hører og konsumerer av mediebudskap, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø.
15 prosent av nordmenn har en eller flere ganger delt en nyhet som de mistenkte eller visste var usann.
Over halvparten av den norske befolkningen ser nyheter de ikke opplever som helt sanne ukentlig eller oftere
Jobber for å skape bevisste og kritiske mediebrukere
– Dette er høye tall, og Medietilsynet jobber nå aktivt for å gi befolkningen gode verktøy for bedre å kunne skille mellom ulike typer medieinnhold, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø. Vi håper med disse ti tipsene at folk kan bli mer kritiske til det de leser og deler. Hver og en av oss har et ansvar for å begrense spredningen av falske nyheter.
Ta vår nye Facebook-quiz og test deg selv i hvor god du er til å avsløre «fake news»
Nøkkelord
Kontakter
Tone Gunhild Haugan-HepsøRådgiver
Tel:69301243 / 48229180tonegunhild.haugan@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom