Nytt overhode i Q-familien: Verdenspremiere på Audi Q8

Nye Audi Q8 er elegant, men allikevel tøff nok til å håndtere terrenget. Det nye overhodet i Audis Q-familie lanseres på det europeiske markedet i tredje kvartal i år.

Q8 – I front.

- SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og allerede første gang bilen ble vist som konsept våknet interessen for Audi Q8 i Norge. Denne bilen er som skapt for norske forhold, og den kommer til å bli lagt merke til på veien, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.

Det tydelige designet på bilen trekker veksler på den originale Audi Quattro og den kraftige singleframe-grillen gir bilen et ekstra potent uttrykk. Innvending er Audi Q8 elegant og romslig med berøringsskjermer og et avansert navigasjonssystem. Bilen kan utstyres med firehjulsstyring, som gjør den store SUV-en ekstra smidig.

Allsidig, sporty, elegant: dimensjoner og plass

Audi Q8 utstråler dynamikk og eleganse. Bilen er 4.99 meter lang, 2.00 meter bred, og 1.71 meter høy – noe som gjør den litt kortere, men bredere og lavere enn Q7. Med en akselavstand på nesten tre meter, har Q8 en romslig cockpit som slår de fleste av modellens direkte konkurrenter på viktige områder som benplass og takhøyde. De tre baksetene kan justeres på langs dersom det er ønskelig. Legger du dem ned, får du et bagasjerom på hele 1,755 liter.

Et nytt uttrykk for Q-familien: Eksteriør

Den nye singleframe-grillen og store, markerte luftinntak er elementer som underbygger bilens selvsikre uttrykk. Den elegante, hellende taklinjen forsvinner sømløst inn i D-stolpene som hviler over de enorme hjulbuene. En rekke detaljer er hentet fra Ur-quattro, og skarpe linjer formidler kraft.

Bilen leveres med LED-lykter som standard, og HD Matrix LED som ekstrautstyr. Her er både de tredimensjonale kjørelysene og baklyktene digitale. Lysstripen som binder baklysene sammen er også inspirert av originale Audi Quattro.

Q8 kommer med Audis mild hybrid-teknologi, basert på et 48 volt-batteri. Bilen regenererer strøm på opptil 12kW ved bremsing, og lar deg kjøre på ren strøm i lengre perioder i gitte kjøresituasjoner.

Den helmekaniske midtdifferensialen fordeler kreftene til front- og bakaksel med en fordeling på 40:60 som standard. Ved behov flyttes mesteparten av kreftene til akselen med best grep. Med bakkeklaring på hele 254 millimeter og korte overheng kan Q8 fint fortsette selv om veien tar slutt. Bilen leveres med adaptiv luftfjæring som ekstrautstyr. Den lar deg justere bakkeklaringen med hele 90 millimeter. Q8 kan også leveres med firehjulsstyring hvor bakhjulene kan svinges hele fem grader for en enda mer smidig og stabil kjøreopplevelse.

Enkelt og brukervennlig

Innvendig er Audi Q8 enkel og logisk å forstå, samtidig som den er tilrettelagt for personlige tilpasninger. Med MMI-berøringsdisplayene kan nesten alle funksjoner styres fra de to store skjermene. Den største skjermen måler 10.1 tommer, og brukes i hovedsak til å styre infotainment og navigasjon, mens føreren har en 8.6-tommers skjerm under hovedskjermen til å utføre øvrige oppgaver. I tillegg kommer Q8 med stemmestyring. Q8 kommer selvfølgelig også med Audis virtual cockpit.

Fra 2019 er også remote garage pilot tilgjengelig – en autonom parkeringsassistent som styres fra myAudi-app-en og parkerer bilen for deg mens du står og ser på. Velger du alt av utstyr, får du totalt fem radarsensorer, seks kameraer, tolv ultralydsensorer og en laserscanner i Audi Q8.

Q8 – I front.
Q8 - Q-familiens nye overhode.
Nye Audi Q8.
Nye Audi Q8 - Interiør.

Audi e-tron tar regenerering til nye høyder8.8.2018 14:00Pressemelding

Prototypen av Audi e-tron kombinerer enorme krefter med høy effektivitet. Med hele 300kW akselererer den heleltriske SUVen fra null til 100 km/t på under seks sekunder. I følge den nye WLTP-standarden, får den også en rekkevidde over 400 km ved fullading. En viktig årsak til den lange rekkevidden, er det innovative og markedsledende regenereringskonseptet Audi har utviklet for e-tron. Den helelektriske SUVen beviste nettopp dette i legendariske Pikes Peak i Colorado i forrige uke.