Ny direktør for Audi Norge

Harald Edvardsen-Eibak (47) blir ny direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS. Med det gjør han comeback i rollen han også hadde i nærmere tre år fra 2015.

Edvardsen-Eibak kommer nå fra rollen som regiondirektør i Møller Bil, og før det var han direktør for Volkswagen personbil i Norge. Han erstatter Elin Rosnes Sinervo, som nylig ble administrerende direktør i Volkswagen Møller Bilfinans.

- Jeg har med begeistring fulgt Audi og den imponerende utviklingen både merket og organisasjonen har hatt de siste årene. Tiden i Møller Bil og det tette arbeidet med Stor-Oslo-forhandlerne har vært inspirerende, og en erfaring jeg setter stor pris på. Men da denne muligheten dukket opp hadde jeg så lyst at jeg ikke kunne la være å rekke opp hånda, sier Harald Edvardsen-Eibak, påtroppende direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Han legger til:

- Audi har utviklet seg i et heftig tempo de siste fem årene, i likhet med hele bransjen. Å lede Audi i 2023 er en helt annen oppgave enn sist jeg representerte de fire ringene, og det er noe av det som trigger meg nå. Audi har alle forutsetninger for å være med å drive frem endring og utvikling, og jeg gleder meg til å kunne bidra til nettopp det.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller, har i påvente av en permanent løsning hatt rollen som midlertidig leder for Audi Norge. Han er glad for å kunne ønske Edvardsen-Eibak tilbake i Harald A. Møller.

- Harald er en hardtarbeidende, erfaren, samlende og utviklingsorientert leder, så det er meg en sann glede å kunne ønske ham velkommen tilbake. Jeg har kommet tett på Audi-organisasjonen de siste månedene, og Harald kan se frem til å ta fatt på jobben i en fremoverlent og kunnskapsrik avdeling, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Audi Norge har gjennom de siste årene blitt et foregangsmerke i elektrifiseringen av det norske personbilmarkedet, og oppnådde i 2022 en elbilandel på hele 97 prosent. Audi står nå foran den mest offensive produktlanseringen noensinne, og lanserer fra 2026 kun fullelektriske modeller. Med flere spennende elbilmodeller som A6 e-tron og Q6 e-tron på vei, er Audi i god posisjon til å kunne spille en enda viktigere rolle når hele nybilmarkedet er elektrisk.

- Audi har de siste årene fylt nytt meningsinnhold i slagordet «forspranget ligger i teknikken», og innovasjonskraften blir et enda viktigere konkurransefortrinn for Audi i fremtiden. Jeg gleder meg til å bli med på den utviklingen, sammen med en veldig kompetent avdeling og et sterkt forhandlernett, sier Edvardsen-Eibak.

Edvardsen-Eibak tiltrer rollen som ny leder for Audi Norge i høst, og foreløpig er det ikke endelig avklart nøyaktig dato for oppstart.

På vei over i ny rolle, takker Møller Bil Harald Edvardsen-Eibak for samarbeidet.

- Harald har gjort en fantastisk jobb som regiondirektør for Møller Bil Stor-Oslo. Under Harald sin ledelse har det vært en flott utvikling av både folk og forretning, og det er tatt store grep rundt anleggsstruktur, spesialisering, ledelse og samarbeid på tvers i Møller Bil. Han har virkelig lagt et godt grunnlag for videre utvikling i regionen. Harald er en inkluderende, positiv, energisk og tydelig leder, som vi setter stor pris på. Jeg synes det er leit å miste Harald, men har respekt for hans brennende engasjement for Audi og den spennende jobben som direktør for Audi Norge. Jeg ønsker å takke Harald for den solide innsatsen, og ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med ham i hans nye rolle, sier Stein Are Olsen, COO i Møller Bil Norge.