Nye Veier med første driftskontrakt i markedet

For første gang legger Nye Veier en driftskontrakt ut i markedet. Anskaffelsen skal sørge for drift av samtlige av selskapets åpne veistrekninger frem mot 2023.

Konkurransen omfatter drift av følgende veistrekninger, inkludert elektro, etter hvert som de ferdigstilles:

E18 Tvedestrand - Arendal

E18 Rugtvedt – Dørdal

E6 Kolomoen - Arnkvern

E6 Arnkvern - Moelv

E39 Kristiansand Vest - Mandal Øst

E39 Mandal Øst – Mandal by

E6 Kvål - Melhus S

Driftskontrakten, som er en målsumkontrakt,  gjelder for perioden 2019 til 31.8.2024, samt opsjon på forlengelse 1+1 år. I tillegg er det en opsjon om å legge inn veistrekningen E6 Storhove - Øyer dersom denne settes i drift i løpet av kontraktsperioden.

Prestasjonsmål

- Kontrakten har en rekke prestasjonsmål. Maksimal trafikksikkerhet og optimal beredskap for hendelser, et betydelig hensyn til brukerne gjennom mål om oppetid og bar vei i vinterdrift, og en skade- og ulykkesfri driftsperiode er noen av prestasjonsmålene, forklarer direktør for teknologi og utbyggingsstrategi i Nye Veier, Anette Aanesland.

Hun legger til at å minimere negativ påvirkning på klima og ytre miljø fra vinterdrift og øvrig drift, også er et sentralt prestasjonsmål.

BVP

Anskaffelsen gjøres etter BVP-metodikk (Best Value Procurement), med kvalifikasjon og selve konkurransen som de to trinnene i prosessen. Hensikten er å få et balansert forhold mellom beste pris, seriøsitet, innovasjon og andre kvaliteter i leveransen.

- Vi ønsker den beste driftsentreprenøren, dermed har vi mindre fokus på pris. Vi ønsker en partner som kan bidra til å utvikle driftskonsepter for vei, sier Aanesland.

Nye Veier arrangerer et informasjonsmøte om konkurransen og kontrakten på Radisson Blu Airport Hotel, Gardermoen 11. januar 2019.

Direktør for teknologi og utbyggingsstrategi, Anette Aanesland - tlf. 951 20 546