Nye Audi Q7: Løftet til neste nivå

Audi Q7 får en gjennomgripende oppdatering, både visuelt og teknisk. Den store SUV-en får Q-familiens nye design, og kombinerer skarpere dynamikk med utsøkt komfort – i kombinasjon med de generøse plassforholdene. Nye Audi Q7 blir lansert i september.

• Mer kraftfull: Nytt design, med klar SUV-karakteristikk og prestisjefaktor
  • Meir dynamikk: Aktive krengningsstabilisatorer, luftfjæring og firehjulsstyring
  • Mer høyteknologi: Touchbasert betjening, HD Matrix laserlys og 48 volt mildhybrid

– Q7 er en viktig bil for oss. Audis SUV-segment står sterkt i det norske markedet, og Q7 er én av våre mest populære modeller de siste årene. Det blir derfor gøy å få den tilbake i ny, oppdatert drakt og spekket med ny teknologi. Her er det gjort store endringer både på utsiden og på innsiden, men den beholder likevel alle de kvalitetene som har gjort den så populær på det norske markedet; den er tilgjengelig med både fem og syv seter, er klasseledende på plass, leveres med både bensin og diesel, samt at den også kommer tilbake som ladbar hybrid. Dette er en bil vi gleder oss til å introdusere til det norske markedet senere i år, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Den oktagonale singelframe-grillen, med seks stående lameller, gir bilen et enda mer kraftfullt uttrykk. De todelte luftinntakene på sidene har en skarpere linjeføring, som sammen med den synlige avslutningen på beskyttelsesplaten mellom dem, understreker SUV-ens økte bakkeklaring – og offroadkvaliteter. Frontlyktene, om ønskelig med HD Matrix LED-teknologi og Audis laserlys, understreker bilens bredde med selve lysgrafikken.

Bak binder en iøynefallende chrome-stripe sammen baklysene. Det grafiske formspråket i lyktene er teknisk, og helheten trekker den horisontale karosserilinjen forover. Designerne har oppnådd et stramt uttrykk med rene flater i hele bilens bredde, spesielt i området rundt nummerskiltet. I S-line utgave (ekstrautstyr) blir fremtoningen enda mer markant.

Viktige dynamiske forbedringer

Audi har gjort merkbare endringer i Q7s dynamiske repertoar. I tillegg til en optimert firehjulsstyring, som tillater så mye som fem graders utslag i motsatt retning i lav fart, er det mulig å bestille Q7 med aktive elektromekaniske aktive krengningsstabilisatorer. Når du kjører rett frem, gir det vesentlig mindre vibrasjoner som forplanter seg oppover i bilen på dårlig vei. Ved sportslig svingkjøring, vil derimot stabilisatorstagene motvirke bilens bevegelser, noe som reduserer krengningen betydelig.

Resultatet er at Q7 er kvikkstyrt og lettmanøvrert både i byen og gjennom hårnålsvinger, samtidig som den har utsøkt fjæringskomfort og utmerkede langtursegenskaper – spesielt i kombinasjon med det adaptive luftunderstellet. Det gir også variabel bakkeklaring, og gjør Audi Q7 klar for offroadutfordringer. Velges S-line eksteriør, inkluderer det en anelse fastere sportsversjon av det adaptive luftunderstellet, som senker bilen 15 mm.

Mildhybrid blir standard – plug-in kommer også

Alle motoralternativene i Audi Q7 er tilkoplet en åttetrinns automatisk girkasse og permanent firehjulsdrift. To dieselmotorer blir tilgjengelige ved lansering. Kort tid etter markedsintroduksjonen kan også en bensinmotor kunne leveres, og like deretter følger en plug-in hybrid.

Mildhybridteknologi som standard spiller en viktig rolle i å effektivisere drivlinjene. I vanlig bruk kan kundene redusere forbruket med opptil 0,7 liter per 100 km med denne teknologien. Den sentrale komponenten i mildhybridsystemet er en beltedrevet starter og generator (BAS). Den leverer opptil 8 kW effekt til 48-volt anlegget, som lagrer energien i et litium-ion-batteri.

Dersom føreren letter på gasspedalen mellom 55 og 160 km/h, kan Audi Q7 regenerere energi, rulle på tomgang, eller seile i opptil 40 sekunder med motoren avslått. BAS-enheten starter motoren igjen så snart gasspedalen berøres, og det gjør den raskere og smidigere enn en konvensjonell startmotor. Start-stopp-området begynner ved 22 km/h.

Innvendig luksus

Uavhengig av om Audi Q7 velges som fem- eller syvseter, kombinerer den en absolutt høyverdig interiøropplevelse med praktiske hverdagskvaliteter.  Den overgår sine direkte konkurrenter i innvendig lengde, i takhøyde og i albuerom foran og bak.

Cockpitarkitekturen harmonerer perfekt med det nye, digitale betjeningskonseptet, som er basert på to store touchskjermer med haptisk og akustisk tilbakemelding. Når de er avslått, blir de nesten usynlige – som en de av de sorte, dekorative flatene i interiøret.

«MMI navigation plus» gir det ypperste av connectivity. Det har “LTE Advanced”, Wi-Fi hotspot, naturlig stemmekontroll og tilbyr hele den omfattende «Audi connect»-porteføljen av tjenester. Alt fra nettbasert trafikkinformasjon, navigasjon med Google Earth og trafikklysinformasjon fra «Car-to-X» blir tilgjengelig.

«Adaptive crusie assist» kombinerer funksjonene fra «adaptive speed assist», «traffic jam assist» og «active lane assist», noe som reduserer belastningen på føreren – spesielt på lengre turer. Sammen med «efficiency assist» bremser og akselererer systemet Q7 i samsvar med de aktuelle trafikkforholdene. «Emergency assist» er en nyhet som stopper bilen og varsler redningstjenestene dersom føreren slutter å respondere.

20 år som Norgesfavoritt: Nye Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:04:48 CESTPressemelding

Ny generasjon med slående design, omfattende utstyrspakker og utmerkede offroadegenskaper Kraftfulle V6 TDI-motorer med 48V mildhybridsystem og 2,5 tonn tillatt tilhengervekt Adaptivt luftunderstell som gir opptil 60 mm variabel bakkeklaring som standard 20 år etter debuten lanseres fjerde generasjon Audi A6 allroad quattro. Firehjulsdrift, adaptivt luftunderstell og øk bakkeklaring er standard – den er som skapt både for krevende norske hytteveier, og for motorveiene ut av byen. I 1999 var Audi A6 allroad quattro en pioner, som var med på å skape en ny bilklasse. Like veltilpass i terrenget som på veien. Med et slåene utseende og omfattende utstyrsnivå, etablerte den seg raskt som en uovertruffen allrounder – og norgesfavoritt. - Audi A6 allroad quattro har vært en veldig populær bil i Norge siden den kom på markedet for 20 år siden, og nå gleder vi oss til en helt ny utgave av den allsidige familiebilen. Kombinasjonen av en praktisk stasjonsvogn med lekkert design, rommelig interiør,

Nye Audi A4: Sportsligere og skarpere15.5.2019 12:48:59 CESTPressemelding

Nytt designspråk gir A4 tilhørighet til den store prestisjeklassen Fullt oppkoplet mot Internett, og med ny MMI-betjening Mildhybrid elektrifisering gir mer komfort og lavere forbruk S4 TDI kombinerer V6 TDI med elektrisk kompressor og 48-volt elektrisk anlegg. A4 utgjør kjernen i merket Audi. Etter fire års produksjon, blir den suksessfull mellomklassemodellen enda strammere og sportsligere. Eksteriøret oppdateres i samsvar med merkets nye designspråk, og det store MMI-touchpanelet gir en betjening som kundene vil kjenne fra sine smarttelefoner. Singelframe-grillen blir nå bredre og flatere; de horisontale linjene understreker bredden foran og bak. Sideprofilen er definert av distinkte muskler over støtfangerne, og den lavere skulderlinjen mellom dem. De sterke konturene over hjulhusene gjør qattro-genene godt synlige utvendig. LED-hovedlys blir nå standard på Audi A4. En ny verden: connectivity MMI-touchpanel med akustisk tilbakemelding erstatter vri- og trykkebryteren. TFT-panelet h