Audi

Nye Audi Q3 – større, mer komfort og perfekt for norske forhold

Del

Endelig er den nye utgaven av suksessmodellen, Audi Q3 klar. Den praktiske familie-SUVen kommer i ny og forbedret drakt. Ikke bare får den et sintere og mer distinkt uttrykk, den blir også romsligere og enda mer dynamisk.

- SUV-segmentet er et viktig segment i det norske markedet, og dette er en praktisk familie-SUV som dekker de aller fleste behov. Forrige utgave av Q3 ble en kjempesuksess i Norge, og med enda mer sporty design, større plass og mer dynamiske egenskaper, er nye Q3 som skapt for norske forhold. Dette er et historisk lanseringsår for Audi, og nye Q3 er en bil vi virkelig har gledet oss til å vise frem, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge.

Som alle de andre nye Audi-modellene, får også Q3 en digital oppgradering i form av de nye heldigitale displayene, utvidede infotainment-løsninger og innovative assistentsystemer – samt at ny og forbedret demping skal underbygge og styrke komfortfølelsen du får i nye Q3.

Styrke og tilstedeværelse

Nye Q3 ser betydelig mer sportslig ut enn forgjengeren sin. Takket være den iøynefallende, åpne Singleframe-grillen, og de store luftinntakene, får Q3 en maskulin front som spiller på både lys og skygge. De smale frontlyktene understreker det sinte uttrykket, og Audi lar deg velge mellom tre ulike utgaver, med blant annet Matrix LED-teknologi som tilvalg. Frontlyktene følger bilens dynamiske linjer, og fra siden ser man front – og baklyktenes symentrisk plassering, samt bilens sportslige uttrykk, ved at lyktene møtes i den samme linjen som elegant strekker seg over de kraftige hjulbuene. Konturene har hentet inspirasjon fra Audis quattro-DNA, og gjør at SUVen fremstår som enda bredere, og fargekontrasten på hjulbuene fremhever offroad-uttrykket. I tillegg bidrar den lange takspoileren, som også strekker seg ned langs siden av bakvinduene, og de skarpe D-pilarene til å skape en følelse av dynamikk og fremkommelighet.

Førerfokusert og sportslig

Interiøret spiller videre på linjene og designspråket til eksteriøret, og det er tydelig at Q3 følger i fotsporene til de største Audi-modellene. Designet harmoniserer perfekt med de nye kontrollpanelene, med MMI-berøringssystemet med sort høyglans glassramme som midtpunkt. Sammen med klimaanleggets knapper, er alt vendt ti grader mot føreren. Alle skjermer, knapper og kontroller er ergonomisk plassert, og de behagelige setene sørger for en sportslig sittestilling som akkompagneres perfekt av vinkelen på rattet.

Generøst og praktisk

Sammenliknet med forgjengeren, har nye Q3 vokst i alle dimensjoner. Den er 4,485 millimeter lang, 1,856 millimeter bred, og 1,585 millimeter høy. Akselavstanden, som har blitt strukket med 77 millimeter, er romslig, men samtidig ekstremt allsidig: Baksetene kan flyttes frem og tilbake med hele 150 millimeter, og den tredelte ryggen kan justeres på syv ulike nivåer (tilvalg). Avhengig av hvordan baksetene står, varierer bagasjerommet mellom 530 og 1,525 liter. Lastegulvet i bagasjen kan justeres på tre nivåer, og hattehyllen kan legges under lastegulvet om det er nødvendig. Elektrisk bakluke med bevegelsessensor under bilen, er tilgjengelig som tilvalg.

Intelligent sammenkobling

Infotainment-systemet i Q3 er hentet fra øverste hylle, og tilbyr de samme tekniske løsningene som i biler fra høyere segmenter. Dataoverføringsmodulen støtter LTE Advanced-standarden med integrert WiFi-hotspot for passasjerenes mobiltelefoner, nettbrett og laptoper. Navigasjonssystemet kjenner igjen førerens preferanser fra tidligere turer, og kommer med forslag til alternative ruter basert på disse preferansene, og Audi Connect støtter navigasjonen med trafikkinformasjon i sanntid. Nye Q3 tilbyr også Audis intelligente SI-systemer (Swarm Intellegence) som kan forespeile sannsynligheten for ledige parkeringsplasser langs veien og informere om fartsgrenser. Andre mulige løsninger inkluderer Google Earth, Hybrid-radio og stemmekontroll som har tilgang til informasjon som er lagret i bilen, samt detaljert kunnskap som er lagret i skyen. Nye Audi Q3 er i enda større grad integrert med myAudi-appen. Den sammenkobler mobilen og bilen sømløst, og sjåføren kan blant annet overføre navigasjonsruter fra mobilen til MMI-systemet, og lokalisere hvor bilen står parkert.

En rekke hardware-modulerer supplementerer infotainmentporteføljen, blant annet Audi phonebox. Den sammenkobler førerens smarttelefon til bilens antenne og lader telefonen trådløst, og Audi smartphone interface linker sjåførens iOS-telefon og gir deg Apple CarPlay på MMI-displayet. Bang & Olufsen Premium Sound System med virtuell lyd, tilbyr tredimensjonal lyd og totalt 15 høyttalere.

Brukervennlighet og sikkerhet

Den adaptive cruisekontrollen er et av høydepunktene i assistentsystemene. Den inkorporerer funksjonene til den adaptive hastighetsassistenten, køassistenten, og den aktive filassistenten, slik at sjåføren får assistanse i alle retninger, og maksimal kontroll og komfort – spesielt på lange turer. Nye Q3 kan også leveres med fire 360 graders kameraer for optimal sikt og støtte ved parkering og manøvrering på steder med dårlig sikt. Med parkeringsassistent styrer bilen seg selv inn og ut av parkeringsplasser automatisk. Alt sjåføren må gjøre er å justere gass og brems, samt skifte gir. Dersom bilen stå parkert langs veien, aktiveres krysstrafikkassistenten. Radarsensorene som brukes til å kontrollere området bak bilen, gir også informasjon til filskifteassistenten som leveres som standard. Derom systemet oppdager et kjøretøy i blindsonen eller som nærmer seg bakfra i høy fart, lyser den lille LED-varsellampen på speilene.

Dynamikk både på og utenfor veien

Nye Audi Q3 kommer med fire ulike motoralternativer. Tre bensin-motorer og én diesel-motor kombinert med enten forhjulstrekk eller quattro-firehjulstrekk. Motoralternativene strekker seg fra 150 hestekrefter til 230 hestekrefter, og alle motorene er firesylindret med direkte innsprøytning og turbo. De er alle, kraftfulle, balanserte og effektive. Q3 leveres enten med en 6-trinns manuell girkasse, eller den raske 7-trinns S tronic automatkassen. Offroad leverer den permanente firehjulsdriften utsøkte kjøreegenskaper med optimalt grep og stabilitet. Trenger du ytterligere assistanse ned bratte bakker, kan bakkenedstigningsassistenten aktiveres ved å trykke på knappen, slik at du enkelt holder en kontrollert hastighet ned bakken.

Sjåføren kan selv velge hvilken kjøremodus som passer best, ved hjelp av Audi drive selects seks ulike profiler – fra komfort i den ene enden, til ytelse og sportslighet i den andre. Systemet påvirker også dempingen med demperregulering, dersom du velger det som tilvalg. De måler sensorbevegelsen i alle fire hjulene, samt bilens bevegelse og akselerasjon, og tilpasser fjæringen deretter. Resultatet er kjøredynamikk som oser av komfort. Alternativt leveres nye Q3 med sportsunderstell, som er standard med S line eksteriør-pakken – med stivere fjæring, dempejustering og progressiv styring, noe som gir bilen en mer direkte og sportslig styring.

Se flere bilder.

Kontakter

Bilder

Om Audi

Audi
Audi
Frysjaveien 31b
0883 Oslo

http://www.audi.no

Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.

Følg saker fra Audi

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Audi

«Født på banen, bygd for veien» - Audi R8 med nytt og mer sportslig uttrykk24.10.2018 15:47Pressemelding

Kraftfull naturlig pustende V10-motor med to motoralternativer Forbedret fjæring sørger for mer dynamisk styring Nytt, slående eksteriørdesign Det er ikke bare designet som har blitt mer sportslig på Audi R8 Coupé og Spyder – de har også blitt mer kraftfulle. De nye modellene kommer for salg i Europa tidlig i 2019. R8 har på alle mulige måter en unik posisjon i Audi, og nå blir den både mer kraftfull og raskere, sier Michael-Julius Renz, Managing Director of Audi Sport GmbH . Enda mer kraftfull Motorsport er en del av vårt DNA. Denne bilen deler 50 prosent av delene sine med R8 LMS GT3 og hele 60 prosent med R8 LMS GT4, ingen annen produksjonsbil er så tett på en banebil som R8, forteller Oliver Hoffmann, Technical Managing Director of Audi Sport GmbH. Lynrask respons, høyt turtall og unik lyd – hjertet til Audi R8 er dens naturlig pustende og kraftfulle V10-motor. Det er også denne motoren som sitter i både R8 LMS GT3 og R8 LMS GT4. Motoren kan leveres i to ulike utgaver til kundene,

Endelig er Audi e-tron i Norge, og på mandag vises den frem for første gang på en eksklusiv pressevisning i Oslo sentrum18.10.2018 13:53Presseinvitasjon

Dato: 22. oktober Tidspunkt: 0900 – 1200 Hvor: DogA – Design og Arkitektur Norge, Hausmanns gate 16, 0182 Oslo Det blir mulighet for en-til-en med Elin Sinervo, direktør i Audi Norge. Hver redaksjon vil få muligheten til å melde på én journalist og én fotograf. Om du ennå ikke har meldt deg på, kan det gjøres her: https://e-tron.rsvp.is/

Audi SQ2 - kompakt-SUV med imponerende ytelser3.10.2018 10:29Pressemelding

Slående design og imponerende ytelse: Audi viser nå frem SQ2 for første gang på bilmessen i Paris. Den nye toppmodellen i Q2-familien skiller seg ut i kompakt-SUV-segmentet, med 300 hestekrefter, 0 – 100 unnagjort på 4.8 sekunder, og en toppfart på 250 kilometer i timen. I tillegg kommer den selvfølgelig med quattro firehjulsdrift og S sportsunderstell, som sørger for godt grep og at alle kreftene plasseres riktig og komfortabelt på veien. Audi SQ2 er også ledende i sitt segment når det kommer til infotainment- og assistentsystemer.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom