Nye Audi A7 Sportback: Ledende på design og teknologi

A7 Sportback viderefører Audis nye designspråk og kombinerer de dynamiske linjene med kjøreegenskaper og et digitalt univers som legger lista høyere for hele bransjen.

Design og teknologi
Innvendig kombinerer A7 design og teknologi på en unik måte. Designspråket er fremtidsrettet og rent med horisontale linjer som understreker den luftige og gode plassen. Midtkonsollen er vendt mot sjåføren, noe som også styrker bilens dynamiske karakter. Samtidig er bilens interiørdesign både sofistikert og intuitivt.

-  De store forventningene til design-ikonet vårt A7 innfris med denne bilen, som kombinerer designet fra en coupé, den innvendige plassen fra en sedan og variasjonsmulighetene til en Avant stasjonsvogn, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge. – I tillegg kombinerer den avansert teknologi med ledende kjøreegenskaper.

Den nye Audi A7 viderefører Audis omfattende digitaliseringsstrategi, som ble lansert med A8. Det sømløse samspillet mellom designet og Audis nye MMI touch-system med to høyoppløselige touch-skjermer erstatter de aller fleste av knappene fra tidligere modeller. Sjåføren styrer infotainment-systemet fra det øverste displayet, mens komfortinnstillingene styres via det noe mindre displayet under. Som i A8 gir skjermene både akustisk og haptisk feedback til bruker, og fungerer like intuitivt og umiddelbart som en smartphone. I tillegg kan Audi A7 også leveres med head up-display og Audi virtual cockpit.

I løpet av 2018 vil Audi A7 kunne leveres med Audi AI remote parking-pilot og Audi remote garage-pilot, som innebærer at bilen autonomt kan stå for parkering uten sjåføren bak rattet. Avhengig av utstyrsnivået kan bilen utstyres med så mange som fem radarsensorer, fem kameraer og opptil 12 ultralyd-sensorer og en laser-skanner.

Dynamisk vakker
Eksteriørdesignet på nye Audi A7 Sportback er et tydelig uttrykk for merkets nye designspråk. Store flater og skarpe og tydelige kanter gjør at A7 på alle måter fremstår dynamisk og progressiv. En enda bredere og lavere singelframe-grill enn på A8 preger fronten på bilen, sammen med smale lykter og store luftinntak.

Bilens lange panser og akselavstand kombineres med kraftige hjulbuer som understreker Audis quattro-gener. Bilens distinkte design understrekes ytterligere av proporsjonene og silhuetten. Bakparten gir A7 en særegen karakter, som på forgjengeren, og har en integrert spoiler som automatisk forlenges ved hastigheter over 120 km/t. Audi A7 er 4,969 meter lang, akselavstanden er på 2,926 meter, bilen er 1,908 meter bred og 1,422 meter høy.

Nye Audi A7 kommer også med Audis mild hybrid-system (MHEV). Bilen produseres ved Audis fabrikk i Neckarsulm og får sin markedsintroduksjon første kvartal 2018.