Nye 200 millioner i utviklingsland

27.6.2017 13:20 | KLP

KLP investerer 200 millioner kroner (25 mill. US dollar) i Climate Investor One. Fondet investerer i fornybar energi i fremvoksende markeder.

Heidi Finskas, Direktør samfunnsansvar KLP

– Fornybare energiprosjekter er finansielt attraktive investeringer, og de er avgjørende for overgangen til en lav-karbonøkonomi. Climate Investor One tilbyr langsiktige investorer som KLP muligheten til å samarbeide med offentlig sektor og industriell kompetanse for effektivt å utvikle og finansiere nye prosjekter i fremvoksende markeder, sier konsernsjef Sverre Thornes i KLP.

Bak opprettelsen av Climate Investor One står den nederlandske utviklingsbanken FMO og den sør-afrikanske fondsforvalteren Phoenix InfraWorks. Gjennom sine regionalkontorer skal Climate Investor One investere i Afrika, Asia og Latin-Amerika.

KLP har totalt øremerket 1,5 milliarder kroner til utviklingsinvesteringer og hittil er det investert for 530 millioner kroner (eksklusiv Climate Investor One). Flere av disse investeringene er i samarbeid med Norfund. Hovedmålet med porteføljen av utviklingsinvesteringer er å støtte opp under FNs bærekraftsmål. Det skal investeres for å oppnå utviklingseffekt og samtidig konkurransedyktig finansiell avkastning.

For mer informasjon kontakt:
Direktør samfunnsansvar Heidi Finskas: tlf 458 80 460

Heidi Finskas, Direktør samfunnsansvar KLP