KLP Eiendom kjøper Stortorvet 7

KLP Eiendom har inngått avtale med Schage Eiendom AS om kjøp av Stortorvet 7 AS og Stortorvet 7 Drift AS, som eier eiendommene Stortorvet 7, Grensen 2 og 4, Karl Johans gate 15 og Nedre Slottsgate 12. Eiendomsverdien er 2,5 milliarder kroner. Overtakelsen gjennomføres 21. mars 2024.

Stortorvet 7 er hovedkontor for EY i Norge. Spaces og Huddly leier øvrige kontorarealer. Handels- og restaurantlokalene er utleid til H&M, IKEA og Sabrura m.fl. Årlige leieinntekter er cirka 135 millioner kroner.

Eiendommene har vært igjennom en omfattende rehabiliterings- og nybyggprosess som ble ferdigstilt våren 2023. Prosjektet mottok Cityprisen i 2024. Totalt areal er på 32.700 kvadratmeter fordelt på ni etasjer og tre kjelleretasjer.

Kontordelen har miljøsertifiseringen BREEAM Very Good og energiklasse C. Handelsdelen har energiklasse B

– Schage har gjort en særdeles god jobb med utviklingen av denne eiendommen. Dette er en unik eiendom som vi er svært tilfredse med at blir en del av vår eiendomsportefølje. Gjennom dette kjøpet styrker også KLP Eiendom seg som en viktig aktør innen handelsarealer langs Karl Johan, fra Byporten Mall of Oslo via Glasmagasinet, nå Stortorvet 7 og opp til Paleet, sier Gunnar Gjørtz, administrerende direktør i KLP Eiendom.

Kontaktperson:

Gunnar Gjørtz