Ny krimserie på NRK vil fornye sjangeren

Emmy-vinner lager «Livstid» som kombinerer krim og underholdning. Han kaller det happy noir.
Foto: NRK/Monster

Serien vil handle om politietterforsker Victoria Woll og hennes lille etterforskningsgruppe andre kollegaer ertende kaller for B-laget. Vi møter Woll først som en kvinne i sekstiårene mens hun soner en lang fengselsstraff.

Foruten å løse en unik krimfortelling vil hver episode avdekke en puslespillbit om Victorias fortid, som vi som seere får se som tilbakeblikk. Og puslespillet legges i den rekkefølgen seeren ønsker.

– Vi synes det er et spennende grep at historien fortelles i både nåtid og framtid, og her ligger det an til både feelgood og spenning, sier Marianne Furevold-Boland som er executive produsent i NRK.

Hva er happy noir?
Serieskaper er Gjermund S. Eriksen som har vunnet Emmy-pris for «Mammon».

– Nordisk krim er ikke kjent for sitt humør. Livstid dyrker det faktum at politiet ikke hele tiden arbeider i konstant dyster tone, sier Eriksen.

– Krimfortellingene har spenning og action, men det er også plass til mye varme og humør. Derfor sjangernavnet happy noir, forteller han.

Eriksen tror publikum vil ha stor glede at denne serien fornyer og varierer episodene mer enn andre.

Fra «Presten» til krim
Victoria Woll spille av Tone Mostraum som er kjent fra teater og TV. I 2016 og 2018 spilte hun rollen som Kristin Husebye i NRK-serien «Presten».

I andre sentrale roller finner vi blant andre Ingar Helge Gimle og Bjarte Hjelmeland. Hovedrollene er imidlertid de to hovedetterforskerne spilt av Tone Mostraum og Iselin Shumba («Snøfall» og «Kielergata»).

Presenteres internasjonalt
«Livstid» skal sende på NRK i 2020, og allerede nå er det klart at de andre nordiske allmennkringkasterne ønsker å sende «Livstid».

Serien offentliggjøres internasjonalt under bransjefestivalen «Series Mania» i slutten av mars. Der vil de første opptakene fra serien presenteres for potensielle kjøpere utenfor Norden.

Fakta:

Format: 8x50 minutter
Sjanger: Happy Noir
Premiere: Vinter 2020
Produksjonsselskap: Monster Scripted
Serieskaper: Gjermund S. Eriksen
Etter idé av Gjermund S. Eriksen og Helena Nielsen
Executive Produsent i Monster: Håkon Briseid
Executive Produsent i NRK: Marianne Furevold-Boland
Produsent: Cathrine Klem
Regi: Pål Jackman, Bård Breien, Pia Lykke og Camilla Strøm-Henriksen
Foto: Lars Vestergaard