Ny direktør for Construct Venture

AF Gruppen og OBOS har ansatt Jan Fossgård til å lede investeringer i oppstartsvirksomheter.
Jan Fossgård, ny direktør Construct Venture (AF Gruppen og OBOSs venturesatsning).

Med satsing på oppstartsselskaper skal AF Gruppen og OBOS bidra til å skape en smartere og mer fremtidsrettet leverandørindustri innen Bygg og Anlegg. Målet er å gi bransjen økt konkurransekraft.

Jan Fossgård starter opp i september og har bakgrunn fra BW Group der han jobbet som investeringsdirektør for BW Ventures. Han er utdannet siviløkonom fra Washington State University. Gjennom 7 år i BW Ventures har han vært sentral i etablering og oppfølging av BW som en industriell investor i gründer-, tidligfase- og vekstselskaper.

-Miljøet Jan kommer fra har mange likhetstrekk med satsingen AF Gruppen og OBOS nå setter opp. Vi ser frem til å ta del i hans erfaring og kompetanse på området. Det har vært stor interesse for stillingen og Jan fremstod som det naturlige valget med sin strukturerte tilnærming, sterke kommunikasjonsevner og lange erfaring fra internasjonale miljøer, sier Andreas Jul Røsjø, konserndirektør i AF Gruppen.

Construct Venture retter seg primært mot selskaper som er i tidlig kommersialiseringsfase, med produkt eller tjeneste i avsluttende testfase med et tydelig kundegrunnlag.

I tillegg til nordiske selskaper vil Construct Venture også kunne vurdere internasjonale aktører som ser potensiale i et norsk samarbeid. Forutsetningen er at investeringen kan bidra til en bedre bygg- og anleggsbransje. Det er dette som gjør AF og OBOS sin satsing unik.

– Bygg og Anlegg er en bransje som er inne i en spennende utvikling. Jeg ser frem til å bidra med å finne de mest innovative og fremtidsrettede oppstartsselskaper som kan skape nye muligheter og verdier innenfor Bygg og Anlegg, sier Jan Fossgård som tiltrer stillingen 1. september.

Morten Aagenæs, OBOS, m.aagenes@obos.no / 908 82 026
Jan Fossgård, Direktør Construct Venture (f.o.m. 1.9.18), 950 79 650

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 13,7 mrd kroner i 2017 og har i dag ca 3800 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).