NTB vil ta børsmeldingsmarkedet i Norge

NTB utfordrer store internasjonale aktører og går med full fart inn i det norske børsmeldingsmarkedet.

NTB står klare med en helt ny tjeneste for distribusjon av børsmeldinger. Her fra venstre: Direktør Oppdrag og tjenester, Tina Mari Flem, Produktsjef, Lennart Lie-Havstein og Produktrådgiver, Kine Renée Gregersen. (Foto: Thomas Brun / NTB produksjon)

Kommunikasjonsplattformen NTB info kan skilte med en solid vekst for sin pressemeldingstjeneste de siste årene. Fra 2016 til i dag har området hatt en omsetningsvekst på hele 83,5 %. Nå utvider de tjenestetilbudet ytterligere og satser stort. I samarbeid med de nordiske nyhetsbyråene TT i Sverige, STT i Finland og Ritzaus Bureau i Danmark, vil NTB nå tilby distribusjon av børsmeldinger på vegne av børsnoterte selskaper i Norden. Denne nisjen innen IR-tjenester har en antatt verdi på omkring 15 millioner kroner i Norge.

– NTB har en helt unik posisjon i Norge innen distribusjon av innhold til Medie-Norge. Distribusjon av børsmeldinger er en naturlig utvidelse av vårt tjenestetilbud. På denne måten får våre kunder én plattform å forholde seg til når de skal publisere og sende ut de forskjellige budskapene sine, det være seg en pressemelding eller en børsmelding, sier direktør for Oppdrag og tjenester i NTB, Tina Mari Flem.

Brukervennlighet og sikkerhet er viktigst
For selskaper med verdipapirer notert på Oslo Børs følger det strenge krav om løpende informasjonsplikt og rapportering til eiere, markedet, media og offentlige myndigheter. Men det betyr ikke at deres oppfyllelse av denne informasjonsplikten trenger å være komplisert, mener produktsjef i NTB, Lennart Lie-Havstein.

– Vår erfaring er at mange IR-verktøy er lite brukervennlige og tungvinte å bruke. I vår utvikling av NTB info IR har målet fra start vært å bygge et enkelt, brukervennlig og sikkert verktøy for distribusjon av børsmeldinger, forteller han.

Når en børsmelding distribueres via NTB info IR er alle krav til informasjonspliktige opplysninger ivaretatt. Det eneste brukeren trenger å tenke på er å velge korrekt børskategori og legge inn innholdet for sin børsmelding. Oslo Børs, Nasdaq, EØS-området, media, markedsdataleverandører, bank- og finansinstitusjoner med fler er alle mottakere i NTBs totale distribusjon av børsmeldinger.

– I tillegg til et effektivt, brukervennlig og sikkert verktøy vet vi også at NTBs tilstedeværelse og kjennskap til markedet i Norge er viktig. Dette betyr mye for våre kunder, understreker produktsjef Lennart Lie-Havstein.

Satser fremover
NTB har drevet med distribusjon av pressemeldinger siden 1987. NTBs kommunikasjons- plattform er et viktig satsingsområde for NTB fremover.

– Vårt mål er å gjøre arbeidshverdagen til norske kommunikatører enklere. Det stiller krav til våre verktøy. Vi tilbyr ikke bare distribusjon og publisering av innholdet, men også måling av gjennomslagskraften til budskapet. I tillegg er det ingen i hele Norge som har en så god og samlet oversikt over hendelser og aktiviteter i det norske samfunn som NTB. Dette er bare noe av den innsikten våre kunder vil få enda større glede av fremover, sier Tina Mari Flem.