Christina Dorthellinger går inn som fungerende nyhetsredaktør i NTB

Visuell redaktør i NTB, Christina Dorthellinger, går inn som fungerende nyhetsredaktør for NTB. Hun overtar etter Hilde Schjerve som blir sjefredaktør i SOL.

Christina Dorthellinger går inn som fungerende nyhetsredaktør i NTB. Hun erstatter Hilde Schjerve som blir sjefredaktør i SOL. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Dorthellinger tar over som fungerende nyhetsredaktør umiddelbart og fortsetter samtidig som visuell redaktør.

- Jeg er svært glad for at vi har slike kapasiteter som Christina på NTB-laget. Hun har i dag ansvaret for alle NTBs nyhetsfotografer med leveranse av foto og live video, og er derfor allerede fullt påkoblet nyhetsbildet. Hun kjenner nyhetsgolvet i NTB og tempoet der godt etter å ha jobbet tett på redaksjonen i mange år. Hun er med andre ord godt skodd for å fortsette alt det spennende og gode arbeidet vi er i gang med frem til vi får på plass en ny nyhetsredaktør, sier Tina Mari Flem.

- Det er i høyeste grad interessante og utfordrende tider vi lever i både om vi ser på nyhetsbildet og krav til ny kompetanse, teknologi og bruken av kunstig intelligens i redaksjonene. Her blir det min oppgave å fortsette det spennende endringsarbeidet vi er i gang med frem til ny nyhetsredaktør er på plass. Stillingen som nyhetsredaktør i NTB er en utfordrende jobb i et høykompetent journalistmiljø. Gjennom mine år i NTB har jeg latt meg imponere over jobben som leveres i nyhetsredaksjonen. Døgnet rundt produseres store mengder journalistikk som benyttes av hele det norske medielandskapet. Akkurat nå jobber vi med å definere og forme fremtidens nyhetstjeneste. Det gleder jeg meg til å være med på - i tett samarbeid med alle som jobber i redaksjonen og ikke minst norske medier lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Christina Dorthellinger.

Blir sjefredaktør for SOL

Hilde Schjerve har vært nyhetsredaktør for NTB Nyheter siden høsten 2022. Hun kom da som redaktør fra Dagbladet Pluss.

- Hilde har gjort en solid jobb for NTB i denne perioden. Vi har fått til mange viktige endringer, blant annet en restrukturering av produktporteføljen vår utenfor nyhetsområdet. I tillegg har vi løftet oss stort på våre breaking-leveranser, daglig evaluering og analyse av bruk. Jeg unner Hilde det beste og vet at vi gir fra oss en skikkelig NTB-ambassadør. Jeg er så glad for at vi fikk “låne” henne av Aller i denne perioden. Jeg og vi i NTB kommer virkelig til å savne henne og heier på henne og SOL fra Pressens hus, sier Tina Mari Flem.

- Det har vært en ære og en glede å få spille på det kompetente NTB-laget disse årene. Jeg skulle gjerne blitt mye lenger, for byrået står midt i veldig spennende endringer, men så dukket muligheten i SOL opp, og den ble rett og slett altfor fristende. Nyhetsoperasjonen i NTB er nå i trygge hender hos Christina, og jeg gleder meg til nye utfordringer i SOL, sier Hilde Schjerve.

Fakta Christina Dorthellinger Nygaard:

• Redaktør for NTB Visuell siden 2017. Har ansvar for NTB Foto, bildebyrået, visuell teknologi og Mediebank.

• Nestleder i STUP-styret, styremedlem (vara) i Norsk Redaktørforening og styremedlem i Vederlagsfondet.

• Kom til NTB fra Egmont der hun hadde flere roller, blant annet redaktør, kommunikasjonssjef, sosiale medier-sjef, utviklingssjef.

• Har jobbet både i Bonnier og Aller der hun har hatt flere roller, blant annet: Sjefredaktør, redaksjonssjef, reportasjeleder og journalist.

• Utdanning: Masteremner i ledelse fra BI. Journalistutdanning fra Høyskolen i Oslo/OsloMet. Ex.Phil.

• Fullførte Forsvarets sjefskurs høsten 2023

For mer informasjon:
    Tina Mari Flem, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB. Mob: 95102793
    Christina Dorthellinger, fungerende nyhetsredaktør i NTB og visuell redaktør. Mob: 47489175

Tina Mari Flem (t.v) Sjefredaktør og administrerende direktør og Christina Dorthellinger Nygaard, visuell redaktør, nyhetsredaktør i NTB. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Hilde Schjerve, nyhetsredaktør i NTB. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Hilde Schjerve, nyhetsredaktør i NTB. Foto: Gorm Kallestad / NTB

NTB er et uavhengig, norsk nyhetsbyrå. Vi produserer og leverer nyheter, visuelt innhold, underholdning, kommunikasjonstjenester og teknologi.

NTBs redaksjoner følger nasjonale og internasjonale nyheter døgnet rundt. Hver dag leverer våre journalister og fotografer redaksjonelt innhold til nærmere 200 medier.

Vi er i front med innovativ teknologiutvikling for mediemarkedet, som automatisert journalistikk og mediebank.

Med 400 millioner bilder og videoer er vi Nordens største bildebyrå. Bildearkivet vårt inneholder historiske bilder tilbake til 1800-tallet og representerer Norges visuelle nyhetshukommelse.

Følg pressemeldinger fra NTB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NTB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NTB