NRK ut på turné i «Bokekspedisjonen»

15. august er det premiere for NRKs bokekspedisjon: «Ord vi deler». Ekspedisjonen tar seere med på reise gjennom 12 steder som er representert i det litterære Norge. Programleder blir Pia Rivelsrud.
Pia Rivelsrud. Foto: Javier Ernesto Auris Chavez/NRK

– Jeg gleder meg til å reise rundt i Norge for å bli kjent med små og store steder. Dette blir en annen type «guidet tur», sier Rivelsrud.

Bokekspedisjonen «Ord vi deler» starter i Kongsvinger og stopper på i alt 12 steder der de møter en lokal forfatter som har skrevet om stedet, enten i en roman, en sang, et dikt, barnebok eller krimbok.  Sendingene starter torsdag 15. august kl. 19:45 og sendes i tolv uker på NRK2 og på NRK TV.

– Gjennom forfatterens litterære ståsteder skal vi skildre menneskene som bor der og deres historie på godt og vondt. Det blir lærerikt, inspirerende og utrolig gøy, sier Rivelsrud.

Pia Rivelsrud har i mange år vært programleder i FBI der hun har testet «gadgets» for publikum. Hun er nå i NRK Sporten, men gleder seg til å lede Bokekspedisjonen i høst.  Fra sitt rullende studio skal hun møte lokale forfattere i hele landet.

– Vi kommer alle fra et sted! De forfatterne som er med i Bokekspedisjonen tar utgangspunkt i det lokale for å si noe om det universelle, enten handlingen er lagt til Odda eller Kongsvinger. Vi kjenner oss igjen i kjærlighet, tapte drømmer, hat, sjalusi og lykke. Slike historier utspiller seg overalt, sier prosjektsjef Ida Scheie.

Scheie er ansvarlig for Bokåret 2019 i NRK. I Bokåret 2019 fyller den eldste trykkede boka i Norge 500 år, og Norge er gjesteland under bokmessen i Frankfurt i oktober. NRK er med i feiringen av den norske boka i Bokåret 2019 der Bokekspedisjonen er hovedsatsingen. Dette kommer i tillegg til alt bokstoffet som NRK tilbyr publikum hver eneste dag.

Reiseruta for Bokekspedisjonen:

Kongsvinger. Torsdag 20. juni
Karasjok. Torsdag 15. august
Alstadhaug. Tirsdag 27. august
Namsos. Torsdag 29. august
Lom. Mandag 9. september
Vanylven. Onsdag 11. september
Stavanger. Onsdag 25. september
Flatland. Fredag 27. september
Ål. Tirsdag 8. oktober
Odda, Torsdag 10. oktober
Larvik. Tirsdag 22. oktober
Oslo. Lørdag 26. oktober

Prosjektleder: Ida Scheie, tlf: 926 82 926
ida.scheie@nrk.no

Kommunikasjonsansvarlig: Linda Reistad, tlf: 971 63 360
linda.reistad@nrk.no

Pia Rivelsrud. Foto: Javier Ernesto Auris Chavez/NRK

NRK skal styrke demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud, og ni av ti nordmenn bruker minst ett NRK-tilbud daglig. NRK har cirka 3300 ansatte fordelt på om lag 50 kontorer rundt om i landet.

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK