Norske taekwondo-stjerner til eksklusivt stevne i Portugal

I dag reiser Nina Bansal fra Tveita Taekwondoklubb, Joachim Wien fra Elvebyen Taekwondoklubb og Sune Østli fra Sangrok Idrettslag til Lisboa for å delta i et taekwondo-stevne for spesielt inviterte.

Dette er sesongens siste store internasjonale konkurranse i taekwondo mønster og alle konkurranser avholdes i morgen 11. november.

I Joachims klasse er det rundt 20 påmeldte og i Ninas klasse er det 11 påmeldte. I tillegg til de individuelle klassene fikk Nina og Joachim også dispensasjon til å gå i par, selv om de er i ulike aldersklasser.

-Vi gleder oss stort, sier Nina Bansal, før sesongavslutningen.

Utøvere og trenere på toppnivå

Stevnet er kun for inviterte utøvere, nasjoner og klubber. Joachim og Nina ble personlig invitert av den internasjonale dommeren Paulo Jorge Martins, som også er arrangøren bak dette stevnet. Martins kommer til NM i taekwondo på Jessheim neste helg for å dømme.

Nina og Joachim er to av Norges aller mest suksessfulle kampsportutøvere på toppnivå. De siste årene har begge tatt en rekke medaljer for Norge i internasjonale konkurranser. Tidligere i år tok også begge historiske gullmedaljer for Norge i EM når de gikk helt til topps i sine respektive klasser.

Både Wien og Bansal er også trenere på toppnivå: Bansal er ansatt som ny landslagstrener fra neste år, mens Wien tidligere i år ble ansatt som trener for det nye rekruttlaget i nettopp taekwondo mønster. På planen for de to fremover står derfor trenergjerningen også sentralt.

Beste sesong

-Vi håper på medalje i sesongens siste internasjonale konkurranse. Dette ville vært en fin avslutning for den beste norske sesongen i taekwondo mønster noensinne. Hittil i år har Norge vunnet 2 EM-gull, 2 gull i nordisk mesterskap, 10 individuelle gull, 2 sølv og én bronse i Europacupen, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Historisk taekwondo-prestasjon av Norge i Kina24.11.2017 15:26Pressemelding

Richard Ordemann fra Tøyen Taekwondo Klubb er første nordiske utøver som har klart å kvalifisere seg til den nye superligaen Grand Slam. Grand Slam, som er etablert av World Taekwondo, skal arrangeres for første gang i Kina i slutten av desember. Ordemann kvalifiserte seg ved å delta i dagens kvalifiseringsstevne i Wuxi i Kina. De tre beste fra dette kvalifiseringsstevnet får delta i Grand Slam, og Richard Ordemann sikret seg sin billett ved å kjempe seg helt til finalen.